spiraal; koper of mirena??

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

Mirena of Koper?

Ik heb koperspiraal; en heb geen bijwerkingen
5
17%
Ik heb koperspiraal; en last van de bijwerkingen
0
Geen stemmen
Ik heb Mirena-spiraal; en geen last van bijwerkingen*
18
62%
Ik heb Mirena-spiraal; en last van bijwerkingen.
6
21%
 
Totaal aantal stemmen: 29

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

spiraal; koper of mirena??

Berichtdoor Jessebel » di 14 oktober 2008, 20:43

Oke, ik heb de knoop doorgehakt.. corectie; half doorgehakt;

Ja ik neem een spiraaltje.

Nee, ik weet nu nog steeds niet welke :roll:

Mirena heb ik (alweer 2 jaar) in huis, dus het zou handig zijn als ik die kies. Maarjah, ik kan ook zó voor koper gaan.

Van Mirena weet ik;
je kan er hormonale bijwerkingen van krijgen (want, er zit hormoon in).

Van koper weet ik;
je kunt tijdens je periode meer last krijgen (ergere bloedvloei, ergere krampen).

Ik zit er niet zo mee dàt ik ongesteld wordt. Vind ik ergens juist een veilig gevoel; dat ik daar gezond functioneer zeg maar. Geen reden dus om Mirena te kiezen.

Ik wil gewoon geen extra last met krampen, gewichtstoename, migraines, etc. Duidelijker nog; ik weet niet met welke ik de minste kans heb op extra ongemakken.

=> welke moet ik dan nemen??

*toelichting poll; de bijwerking van Mirena dat je niet of nauwelijks ongesteld kan worden noem ik bij deze 'neutraal'; het gaat mij meer om verergering van krampen, hoofdpijn, gewichtstoename, en, niet onbelangrijk; verlaging van libido.

lizzy
Berichten: 363
Lid geworden op: ma 06 juni 2005, 18:41
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor lizzy » di 14 oktober 2008, 21:50

Ik heb zoals je ondertussen al wel weet een mirena spiraal en geen last van bijwerkingen. De hormonen in de mirena zijn veel minder dan de hormonen in de pil. Daarnaast blijven ze als het goed is plaatselijk en heb je er dus verder geen last van.
De enige echte liefde is de onmogelijke liefde.
(Goethe)

Gebruikersavatar
Suzette
Berichten: 3586
Lid geworden op: zo 05 oktober 2008, 15:40
Locatie: Amsterdam

Berichtdoor Suzette » di 14 oktober 2008, 23:25

De Mirena spiraal wordt soms een beetje te positief neergezet in de media: nl fors minder ongesteld. Realiseer je dat je de vrouwen met een Mirena in 3 groepen kunt verdelen.
30% heeft inderdaad minder bloedverlies tot zelfs 0 (kan wenselijk zijn of niet, ik zou er ergonrustig van worden). 30% ervaart geen verandering en 30% heeft blijvende onregelmatig bloedverlies. Binnen 4-5jaar moet je hem laten vervangen omdat de hormonen weg zijn. Als je erg gevoelig bent voor hormonen,merk je ook wel degelijk hiervan effect in je lijf. Natuurlijk komen ze minimaal in je lijf en veel vrouwen zullen het niet merken, maar sommigen wel.

Een koperspiraal heeft de naam meer en pijnlijke menstruaties te geven Dat is echter alleen de eerste 3-4mnd zo. Er wordt gezegd dat je de koperspiraal na 5 jaar zou moeten vervangen, dat is echter een centenkwestie. 7-8 jaar is geen probleem, er is een nw advies dat 10jaar zegt en in Zweden loopt nu een onderzoek waar voorlopig uit blijkt dat zelfs 12 jaar nog kan.

Een spiraal inbrengen als je nog geen kinderen hebt gehad is geen pretje, understatement :(

Persoonlijk vind ik het een voordeel dat ik geen hormonen heb in mijn lijf, ik kan er absoluut niet tegen, nadeel is dat je je eigen cyclus hebt, in mijn geval kort.

Met sommige standjes voelde mijn ex en voelt mijn huidige lief de draadjes. Dus roep ik nu heel hard dat hij zich dan maar moet laten steriliseren. IK heb er geen last van dus ik wil geen ander middel.

bo_
Berichten: 645
Lid geworden op: di 24 april 2007, 16:14
Locatie: linkerkant van de afsluitdijk

Berichtdoor bo_ » wo 15 oktober 2008, 9:16

Hier de mirena. Koper heb ik in het verleden al gehad en daar was het bloedverlies zo heftig (en lang) dat ik en aan de ijzerpillen mocht en dat ding er vrolijk uit kwam vloeien. Na jaren gezeur te hebben met menstruatie en een man die is gesteriliseerd, nu toch weer een spiraaltje. De huisarts hier die beide vaak heeft gezet en eigenlijk meer een voorstander is van de koperspiraal (geen hormonen) rade mij toch echt de mirena aan. Ik heb deze keer echt nergens last van. Heb nog drie dagen langer gevloeid dan normaal na de plaatsing, maar tot nu toe was dat het.

Misschien handig om jou geval ook even te bespreken en kijken wat de beste man/vrouw ervan zegt?

Veel succes en o,ja de tip die ik kreeg was van te voren even een ibutje te nemen. Het heeft me alles gescheeld.

Liefs,
Leven is het meervoud van lef.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 15 oktober 2008, 15:36

Dankjewel tot nu toe :)

Wat ze zeggen; ik ben goed geinformeerd en ken alle voors en tegens...
En ik moet het echt zelf bepalen..

Maar ik zou eigenlijk de statistieken willen zien; bij allebij heb je kansen op ongemakken, maar hoe groot zijn die kansen dan tov elkaar :wink:

Ben ik een zeurkous? Nee ik vind het gewoon een belangrijke keuze sowieso (ben jaren zonder anti-conceptie omdat ik zo schok van de bijwerkingen na jaren pillengebruik); en blijf onzeker omdat dit niet iets is waar je zomaar mee kan stoppen..
(pas na een half jaar kan je werkelijk zien of het aanslaat op je lijf, en er zelf zomaar uittrekken is natuurlijk ook geen mogelijkheid; Auw! :lol: :wink: )

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » wo 15 oktober 2008, 17:27

Ik heb een mirenaspiraal en geen last van bijwerkingen (meer)
In het begin was het even wennen, maar ook zo'n ding heeft gewenning nodig natuurlijk, en mijn lijf is een geval apart wat dat betreft.
Ik ben 'm juist gaan gebruiken doordat ik heel slecht reageer op hormonen.
De hormonen in een Mirena werken alleen plaatselijk en hebben idd op mij geen invloed zoals wel de hormonen van de pil dat hadden.
Migraine heb ik zoiezo tijdens mijn menstruatie, met de pil, met de Mirena, en ook zonder de pil, dus daar heeft de Mirena niets mee van doen.
Bloedingen zijn bij mij beduidend minder geworden.
Ik vloeide zo heftig dat ik een paar dagen tijdens mijn menstruatie niet eens naar buiten kon, ik kon een bivak opzetten op het toilet, ging overal dwars doorheen.
Het heeft me kapitalen aan tampons en maandverband gekost.
Met de Mirena ben ik normaal en zeer regelmatig ongesteld. (op de dag af)
Krampen van het spiraal heb ik geen last van.
Ik heb ook geen gewichtstoename gekregen van de Mirena (kan ook niet wat het hormoonlevel is heel laag en alleen plaatselijk.)
Mijn libido heeft de Mirena ook geen invloed op gehad. (of misschien juist wel maar dan in positieve zin want dat geklooi met condooms vond ik niks.)

Maar Jessebel je bent nu al een paar jaar met deze vraag bezig, je bent er zo onzeker over, zou het voor jou niet gewoon beter zijn om geen anticonceptie te gebruiken of alleen een condoom, want volgens mij zit jij over 5 jaar nog zo.
Als je liever niets in je lichaam hebt moet je het gewoon niet doen!
niet rot bedoeld oid maar al een paar jaar krijg je dit soort antwoorden over de Mirena en je weet het nog niet.
Ik denk dat de Mirena gewoon niet geschikt voor je is als je er zo onzeker over bent.
Want dan zal je altijd zien, je gaat je er zo druk over maken dat je juist door de stress last krijg van allerlei bijverschijnselen.

Toevoeging, bevalt de Mirena je niet kun je 'm altijd weer laten verwijderen, maar je moet het wel even de tijd geven.

Gr. Mas.

Jessebel
Berichten: 3578
Lid geworden op: do 22 januari 2004, 13:48
Locatie: Walhalla

Berichtdoor Jessebel » wo 15 oktober 2008, 18:06

Dankje Mass,

en ik geef je helemaal gelijk hoor, wat je schrijft over mijn gezeik erover ;)

Maar ik heb nu echt besloten een spiraal te nemen, want anders blijf ik juist met dat gevoel ("wat te kiezen? zou ik last krijgen? etc"). Slaat het niet aan.. sja dan baal ik natuurlijk maar dan weet ik dàt in ieder geval eindelijk ook weer...

Dus ik doe het gewoon wèl. En mijn huidige vragen zijn nu ook een stuk gerichter, toch? :wink:

Bedankt dat je me eraan herinnert (;)) dat jij ook erg gevoelig bent geweest voor hormonen in de pil, en die van Mirena geen negatieve effecten heeft :)

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » wo 15 oktober 2008, 18:43

Nee hoor je zeikt niet, maar je bent er wel onzeker over. :wink:
Hormonen is bij mij gewoon een drama, en ik heb idd gemerkt dat met het nemen van de Mirena er geen veranderingen hebben plaatsgevonden.
Ben nog steeds niet te genieten tijdens mijn menstruatie..:mrgreen:
Volgend jaar mag ik alweer aan een nieuwe Mirena, time flies!

Sannetje
Berichten: 919
Lid geworden op: do 20 juli 2006, 22:52
Locatie: Antwerpen

Berichtdoor Sannetje » wo 15 oktober 2008, 23:15

Ooit moeten stoppen met de pil vanwege een trombose... Toen een koperspiraal laten plaatsen. Was niet leuk om te laten doen, maar van te voren een flinke pijnstiller genomen en de gyn had ook nog een of ander verdovend goedje op mijn baarmoedermond gesmeerd.

En toen... Bleek die spiraal niet helemaal veilig en was ik zwanger. Daarnaast had ik ook al regelmatig ernstige last van hormonale rugpijnen die enkel met een zware pijnstiller te bestrijden waren. Reden genoeg voor mij om die koperspiraal niet meer te willen!

Laten verwijderen van de spiraal bleek echter een kleine ramp: dat deed zoveel zeer dat de gyn me onder narcose heeft gebracht. Heeft er toen ook maar meteen de mirena in gestoken, en daar ben ik heel tevreden van. Geen toename in gewicht, zeker nog hormoonschommelingen (mijn pms is de laatste tijd heviger dan ooit), ook nog pijnlijke borsten: gewone cyclus dus. Maar geen vervelende bijwerkingen.

Succes met het maken van je keuze!
We zien de dingen niet zoals ze zijn, we zien ze zoals wij zijn *Anais Nin*

katarine
Berichten: 2558
Lid geworden op: di 15 februari 2005, 11:14
Locatie: vlaanderen

Berichtdoor katarine » do 16 oktober 2008, 12:04

Hoi Jessebel, je hebt de Mirena reeds aangekocht?
Doen dan. Je ziet wel wat komt en wat niet.
Het is geen definitieve beslissing hé ...
En ik volg Massie ook wel wat. Meer of minder info gaat er niet voor zorgen dat jij een beslissing neemt.
Dus, de koe bij de horens nemen en bellen voor een afspraak.
Of de Mirena naar mij opsturen. Vermoed dat ik algauw een nieuwtje nodig heb 8)
Laat je in elk geval niet afschrikken door de horrorverhalen ivm de plaatsing. Ik vermoed dat het net zoals bij bevallen is. Bij de ene is het een fluitje van een cent, bij de andere een hel.
Je ziet wel wat komt.

satine
Berichten: 479
Lid geworden op: vr 12 april 2002, 1:01
Locatie: Leuven

Berichtdoor satine » vr 17 oktober 2008, 12:59

zelf ben ik aan de pil, geen ervaring met spiraaltjes van welke soort dan ook...

maar het verhaal van Sannetje herken ik wel... een vriendin van mij loopt vrolijk op de wereld rond, ondanks dat haar moeder na de geboorte van haar eerste kind een koperspiraal had laten plaatsen... nog geen jaar later was ze alweer zwanger... na de geboorte van haar dochter zijn ze dan toch maar voor de iets drastischere maatregelen gegaan... *knip*
:) Live to love, love to love, love to live! :)

erobeller
Berichten: 22
Lid geworden op: za 11 oktober 2008, 22:34

Berichtdoor erobeller » vr 17 oktober 2008, 21:09

was altijd aan de pil, maar schrok toen mn moeder daardoor bijna overleed, Zze had longemboliën. en aangezien we geen kids meer willen heeft mn man het drastischer gedaan, doorknippen maar

heks
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 02 juli 2006, 22:29
Locatie: randstad

Berichtdoor heks » wo 22 oktober 2008, 16:58

Ha Jess,
even een paar korte opmerkingen:
Plaatsen van een spiraal als je nog geen moeder bent is vervelender omdat je baarmoedermond dan nog niet open is geweest. Zit dus dichter en kost meer moeite om er langs te komen. Tip: zorg dat je naproxen in huis hebt, dat helpt tegen de kramp. Kan je voor en na het inzetten innemen.
Mirena vs koper is een lastige. als je al vrij heftig menstrueert wordt dat er vermoedelijk met een koperspiraal niet beter op. als dat niet in 1e instantie een probleem is, is het zeker het overwegen waard. Vriendin van mij heeft jaren een koperspiraal gehad en voer er wel bij, ook omdat ze niet tegen de pil kan en dus huiverig was voor hormonen.
Wat een mirena aangaat; die werkt feitelijk hetzelfde als de prikpil op hormonaal niveau, met als verschil dat de hormonen uit de prikpil ook in je bloed terechtkomen en dus meer bijwerkingen geven. een Mirena werkt alleen in de baarmoeder. daar zorgt het ervoor dat je slijmvlies niet wordt opgebouwd en houdt je eisprong tegen. vandaar ook dat je minder en minder vaak ongesteld wordt met zo'n ding. ikzelf zou er huiverig voor zijn omdat je dan ook minder goed weet waar je aan toe bent, je cyclus wordt er minder duidelijk van ik vind dat persoonlijk een niet zo fijn idee.
Wat de effecten van mirena op menstruatieklachten aangaat, daarover zijn de meningen verdeeld. Bij cyclusproblemen kan het denk ik wel helpen, maar met name op PMS kan het effect verschillend zijn. Theoretisch is dat omdat vrouwen met PMS vooral lijken te reageren op het feit dat progesteron van nature in de 2e helft van de cyclus stijgt. als je dan continu progesteron toedient kan het daar vermoedelijk erger van worden maar echt onderzoek is daar geloof ik niet naar gedaan. Op je libido kan het wel een negatief effect hebben, maar voor alles geldt: niet elke vrouw is even gevoelig voor dit soort dingen. Veel met name psychische klachten zoals stemmingswisselingen en vermoedelijk verminderd libido hangen ook samen met hoe je hersenen reageren op de schommelingen van je hormonen, en da's per vrouw erg verschillend.
Toch weer een lang verhaal geworden, ik kan 't niet laten. teveel vakidioot vrees ik.
Veel succes bij het nemen van je beslissing; ik denk dat je zelf het antwoord al hebt gegeven; uitproberen kan altijd en als -ie niet bevalt is ie er ook zo weer uit te halen.
Groeten!
hx
I can resist everything except temptation.
(Oscar Wilde)

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Berichtdoor Massie » wo 22 oktober 2008, 19:19

Heks, Mijn cyclus is nog nooit zo regelmatig geweest als met de Mirena, juist nu weet ik precies waar ik aan toe ben, op de dag af.
Ook mijn eisprong is er gewoon maandelijks, ook op de dag af, die is bij mij nl altijd erg pijnlijk, was ook al zo met de pil en zonder anticonceptie.
En mij is verteld dat omdat de Mirena qua hormonen alleen maar plaatselijk werkt, dat dit dus geen (negatief) effect kan hebben op de rest van je lichaam.
En ook dat is bij mij het geval, geen negatief, geen positief effect.
Ik heb 'm nu vier en een half jaar.
Het zal dus allemaal verschillen per persoon denk ik.

RedGirl
Berichten: 13
Lid geworden op: di 13 januari 2004, 1:19

Berichtdoor RedGirl » di 28 oktober 2008, 23:26

Ik heb ook de Mirena. Nog niet zo heel lang (korter dan één jaar)
Ik heb verder geen last van bijwerkingen.
Ben bijna niet meer ongesteld (1x in de 3 mnd 1 dag) en heb geen migraine en andere ongemakken meer.
Een echte aanrader dus.
X Iris


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten