Hoe kom ik terug in contact met mijn lichaam en dat van hem?

Hier kun je al je praktische vragen stellen die beginnen met ..." Hoe doe ik...?"

Moderators: Neena, JanWbr

losvanmijnlichaam
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 oktober 2016, 11:10

Hoe kom ik terug in contact met mijn lichaam en dat van hem?

Berichtdoor losvanmijnlichaam » di 11 oktober 2016, 11:41

Hoi,

Sinds ongeveer een jaar nu ben ik het contact met mijn lichaam volledig kwijt. Ik heb daarvoor altijd moeite gehad met in mijn lichaam zijn en blijven, maar het lukte wel enigszins. Ik kon voelen, opgewonden geraken, seks hebben en daarvan genieten.
Sinds ongeveer een jaar lukt dat niet meer. (niet echt een specifiek moment)

Ik heb verschillende vormen van seksueel misbruik meegemaakt, de laatste ervaring is intussen zo'n 12 jaar geleden. Daar ben ik ook al flink mee aan de slag gegaan. Mentaal lijk ik veel -in de mate van het mogelijke- verwerkt te hebben, maar fysiek loop ik tegen blokkades aan. Ik ben moe, ben snel geïrriteerd en voel geen seksueel verlangen in mijn lichaam meer.

Bijkomend ben ik veranderd van anticonceptie, ik had jarenlang een hormonenspiraal, maar het bij de dokter gaan voor vervanging gaf me zoveel stress en angst dat ik daarvan afgestapt ben. Vervolgens heb ik heel even de ring gehad, en nu de prikpil.
Ik las ergens dat de prikpil er ook voor kan zorgen dat je libido afneemt. Het zou kunnen dat dit aan de hand is, maar de moeilijkheden speelden daarvoor al. Daarnaast ben ik boos dat alleen de vrouw instaat voor anticonceptie (door de farmaceutische industrie..), en condooms alleen vind ik niet veilig genoeg.

Ik heb een vaste relatie met een hele lieve man, die ondersteunend en geduldig is. Maar ik ben wel een beetje bang dat dit geduld op een dag opgeraakt.

Ik heb al het advies gekregen aan de slag te gaan met Haptonomie, of Biodanza.
Beiden lijken me doodeng, maar juist daarom wellicht goed. Door de kosten stel ik dit uit tot het nieuwe verzekeringsjaar.. (NL zorg..)

Nu ben ik ook op zoek naar iets wat ik samen met mijn vriend zou kunnen doen. En dan het liefste gewoon thuis, met ons tweeën. Geen cursus, geen buitenstaanders die ik eerst moet leren vertrouwen, geen bijkomend kostenplaatje.. Zoiets moet toch mogelijk zijn?

Ik las al wat over Tantra; de idee dat dit vooral gaat over in contact blijven met elkaar, spreekt me erg aan. Alleen begrijp ik via internet, en een paar mensen die dit gedaan hebben/doen, dat je dit echt moet gaan leren in een cursus of via een 'leermeester'. Dat het niet uit boeken te leren valt. Is dit echt zo?

Dit is een heel verhaal geworden met veel vragen, even op een rijtje:
-Zijn er mensen die bovenstaand verhaal herkennen, en wat heeft jullie geholpen?
-Ervaringen met haptonomie en Biodanza, en andere "fysieke hulpmiddelen"?
-Wat is de beste anticonceptie 'ever'!? (Behalve 'geen seks'. ;) )
-Tips over hoe terug in mijn lichaam te komen, van thuis uit.
-Ervaringen met Tantra, concrete 'oefeningen', kan ik hier zelf mee aan de slag?

Ik ben erg benieuwd naar welke antwoorden ik hier krijg.

Veel liefs
x

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Hoe kom ik terug in contact met mijn lichaam en dat van hem?

Berichtdoor Anwen » do 13 oktober 2016, 0:23

Hai,

Ik heb ervaringen met biodanza, haptonomie en de laatste jaren Tantra. Dus ik kan hier wel het e.e.a. over zeggen. Ook heb ik jaren lang vanuit m'n hoofd geleefd en heb ik zoals de meeste mensen ook m'n ervaringen met wat ik maar even noem 'unconsious sex'.

Voor Tantra hoef je niet perse naar een cursus. Zelf vind ik wel dat je je procesmatig en als mens in het geheel meer kan ontwikkelen als je dit wel bij een centrum doet, waar een goede leraar zorgt voor basis veiligheid, je kan coachen als je in oude stukken schiet en anderen je spiegelen.
Het is belangrijk je te realiseren dat tantra in de eerste plaats een levensvisie en spirituele traditie is, met veel nadruk op intimiteit en lichaam als weg naar heling en verlichting. Helaas wordt het vooral in het westen gezien als methode tot betere seks, met oefeningen en trucjes. Als je met boeken aan de slag gaat is de kans groter dat het meer doelmatig wordt (niets mis mee maar ik heb zelf m'n twijfels over de werkzaamheid).

Ik ga er volgende week even op verder, ben deze week even weinig online. :)
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince

losvanmijnlichaam
Berichten: 2
Lid geworden op: di 11 oktober 2016, 11:10

Re: Hoe kom ik terug in contact met mijn lichaam en dat van hem?

Berichtdoor losvanmijnlichaam » vr 14 oktober 2016, 21:23

Dank je Anwen voor je reactie.
Ik hoor er graag meer over.

Misschien kan je ook meer informatie geven over hoe zo'n cursus bij een centrum dan in werking gaat?

Dank je wel alvast. Geen haast.

Gebruikersavatar
Anwen
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 22 november 2011, 16:10

Re: Hoe kom ik terug in contact met mijn lichaam en dat van hem?

Berichtdoor Anwen » wo 26 oktober 2016, 0:10

Hi,

Ik merk dat ik niet helemaal goed weet waar ik moet beginnen qua reactie. Ik kan heel veel vertellen, maar weet niet precies wat, en dit soort dingen zijn lastig uit te leggen in tekst.

Voor wat betreft oefeningen thuis, ten eerste vraag ik me af in hoeverre je nu hierover al communiceert. Je bent bang dat het geduld van je vriend op gaat raken, weet hij ook wat je voelt en denkt? Door het te delen komt er misschien wat meer ruimte in je gevoel, zeker als hij je kan vertellen dat hij je begrijpt en wil helpen. Als jullie samen oefeningen willen doen, zal je sowieso eerst veel moeten praten.
Besteed je nu wel eens tijd aan (fysieke) intimiteit zonder seksuele handelingen of zelfs naaktzijn? Kan je zijn handen voelen? Kun je elkaar langere tijd aankijken en de liefde voor elkaar voelen? Hoe zit het met strelen en knuffelen met je kleren aan? Hoe voelt dat voor je? Als je zijn aanraking prettig vindt kun je ook eens gaan experimenteren met (erotische) massage. Zeker als je van tevoren afspraken maakt tot hoever je gaat. Misschien heeft je lichaamsgevoel ook te maken met verwachtingen: als je verwacht dat er seks bij komt kijken of moet komen kijken terwijl een deel van je weet dat je het lichamelijk minder gaat voelen of niet prettig vindt, dan dring je je lichaam iets op. Als je van tevoren afspreekt tot hoe ver je gaat dan schept dat misschien een veilig kader.

Voor wat betreft oefeningen zou je eens kunnen kijken naar het boek Tantra: een weg naar intimiteit en extase van Margot Anand, en er dan vooral uitpikken wat jullie aanspreekt. Dit boek gaat zoals ze zelf zegt ook niet echt over Tantra, maar het is in een aantal opzichten wel een goed boek. Een heleboel oefeningen zijn misschien te theatraal of te vergaand voor jullie, maar zeker in de eerste hoofdstukken staan er misschien wel interessante dingen.

Ik merk dat ik mijn ervaringen met tantra liever persoonlijk deel. Ik weet wel dat er een hoop veranderd is in mijn leven, mijn seksualiteit en hoe ik naar mijn lichaam kijk, door me in tantra te gaan verdiepen. Ook haptonomie heeft daarbij geholpen, en ook biodanza. Ik denk dat alle drie die dingen je in jouw situatie je iets kunnen bieden.
Als je meer wil weten, stuur me dan even een pb. Ik wil best delen hoe zo'n cursus gaat bij waar ik het doe (er zijn verschillende stromingen en verschillende leraren), maar dat is lastig in tekst.
'One sees well only with the heart. The essential is invisible to the eyes'
- The Little Prince


Terug naar “Hoe doe ik?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten