Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1387
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Paniscus » vr 03 oktober 2014, 12:17

Naar mijn mening gaan ze in Belgie heel erg ver met regulieren van wat zij noemen "anti-seksisme"

​​Anti Seksisme

Moet we dit in Nederland ook gaan oppakken?
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

redwine
Berichten: 128
Lid geworden op: di 11 januari 2005, 12:20
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: regulieren of niet?

Berichtdoor redwine » za 04 oktober 2014, 0:01

de wet ansich is goed. Het geeft nl een kader. Maar de klepel in de brochure slaat iets te hard door.
Je moet weten dat net voor het reces van het parlement - voorafgaande de verkiezingen- deze wet er is doorgejaagd door CDH'er (Christen Democraten) Joelle Milquet. Ik heb de indruk dat de folder in eenzelfde tempo, persoonlijk door Joelle is geschreven. De dame in kwestie is een beetje verbitterd en een zuurpruim.

Maar nogmaals, net als onze anti-discriminatie wet, heeft deze wet een reden van bestaan. Anno 2014 druipt het machismo soms nog van de muren.
Is er een correlatie met de verrechtsing van onze maatschappij?

redwine

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor akelei » wo 29 oktober 2014, 2:56

ja, aanpakken. Ik zou mij graag eens in de publieke ruimte begeven zonder geïntimideerd te worden.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1387
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Paniscus » do 30 oktober 2014, 14:04

@Akelei,
Ik betwijfel of die regeltjes jou probleem zal oplossen.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor akelei » vr 31 oktober 2014, 3:23

dat weet ik ook niet Paniscus. Ik weet ook niet of jij weet hoever die intimidatie gaat? Ik kan verdomme niet eens gaan hardlopen zonder geile opmerkingen naar mijn kop te krijgen, niet in een korte rok over straat om zonder door ogen aangerand te worden, en dat die opmerkingen nog...

Gebruikersavatar
Mrs_Hera
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:19
Locatie: België

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Mrs_Hera » vr 31 oktober 2014, 14:27

Ik kan niet inschatten hoe erg het is in Nederland, maar kan wel meespreken over een grootstad in België.
Ik kan je verzekeren, als ik na maanden zonder rokje besliste om er nog eens een te dragen, was mijn "goesting" daarvoor weer over voor een paar maanden...
Je wordt er inderdaad constant mee geconfronteerd. Dat kan gaan van opmerkingen tot ook zaken die allicht niet seksistisch bedoeld zijn (zo stoppen auto's opvallend vaker om je te laten oversteken) maar toch opvallen.
De beschaafde mannen zijn de afgelopen jaren iets behoedzamer geworden in seksueel getinte opmerkingen, maar het is een moeilijk evenwicht. Het gevaar is dat je in een kramp schiet en dat is ook niet goed.
Als vrouw heb ik er mee leren leven. Om eerlijk te zijn, kan ik nu zelfs genieten van de extra blikken op een rokjesdag. En ik geef eerlijk toe dat ik er soms bewust een aantrek voor de extra aandacht dat dat mij oplevert (is misschien omgekeerd seksisme van mijzelf ;-))
Ik wil hiermee jouw ervaringen (die ik absoluut niet kan inschatten) absoluut niet minimaliseren, maar gewoon even duiden dat er vele kanten zijn aan het verhaal en dat die regels niet zaligmakend zijn. Zeker niet als niemand ze af dwingt. Het gaat volgens mij veel meer over bewustwording dat bepaalde zaken echt niet kunnen en respect voor mekaar en voor mekaars grenzen (en die liggen nu eenmaal voor iedereen elders).

Gebruikersavatar
Venus
Berichten: 6367
Lid geworden op: vr 08 mei 2009, 21:39

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Venus » vr 31 oktober 2014, 14:38

Het is ook maar net hoe je ermee omgaat, of hoe je het bekijkt...Ik vind het best prettig om een waarderende blik te krijgen als ik in een rokje over straat ga. Of dat iemand een keer knipoogt, of kijkt. Zelfs een opmerking kan ik wel waarderen. Maar dat ligt er ook maar net aan wie het doet en/of hoe het gedaan wordt...Geen vieze ranzige opmerkingen of mensen die je met hun ogen ongeveer uitkleden. Maar dan kunnen ze een blik of een opmerking terugkrijgen, en is het ook over. :mrgreen: :mrgreen:
Maar om het nou intimidatie te noemen???

Om eerlijk te zeggen, word ik doodziek van alle regeltjes die er bedacht worden. Alsof de mensen zelf niet meer na kunnen denken. Alles moet door de overheid gereguleerd worden, zodat er vooral geen ruimte voor eigen initiatieven of interpretaties overblijft...

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Jippie » za 01 november 2014, 9:43

En hoe willen ze dat in Nederland dan uitvoeren? Ze hebben niet eens een antwoord op gedwongen prostitutie en vrouwenhandel.
Als je in elkaar geslagen wordt op straat dan moet je een afspraak maken voor de aangifte en kun je over veertien dagen een keer terecht met je verhaal.
En er is een bevolkingsgroep (ik ga even lekker stigmatiseren) die totaal geen respect heeft voor westerse vrouwen en waar de regering zich voor in de broek schijt.
Dus waarschijnlijk resulteert een dergelijke wet in laag fruit plukken waar lulletje rozenwater hoog in de boom gehangen wordt om als voorbeeld te stellen en waar de rest lachend bij staat te kijken.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Peter50 » za 01 november 2014, 16:13

@Jippie, ik ben het eens met ieder woord dat je schrijft.
En verder vind ik dat het strafrecht sowieso niet de weg is om dit soort dingen aan te pakken.
  Echte liefde is niet blind.

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor akelei » di 04 november 2014, 3:31

Jippie, ik schaam me er ook voor dat onze overheid (en daarmee wij) dat niet kan aanpakken.
De bevolkingsgroep waar je het over hebt sist en fluit en dat kan irritant zijn, de meest gore en vervelende opmerkingen krijg ik trouwens gewoon van Nederlandse mannen.
Wat is er tegen reguleren? Ja precies, een beetje leuke aandacht op straat. Maar is ook vaak een keerzijde.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Twijg » di 04 november 2014, 12:03

Aardig kijkvoer en leesvoer in dit kader:

http://www.theguardian.com/commentisfre ... day-sexism" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.huffingtonpost.com/2014/02/0 ... 40248.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Opmerkingen en een algehele benaderingswijze van vrouwen door mannen zijn in het gunstigste geval leuk (want complimenteus) en in het meest ongunstige geval irritant of ronduit onbeschoft en vernederend.

Het verschil daartussen maakt het lastig, want het is deels een belevingskwestie, deels gewoontes, deels cultuur, deels bewuste neerbuigendheid. Het bestraffen van de echte uitwassen ben ik voor, maar de schemerzones zullen een lastige kwestie zijn, want net zo hardnekkig als beschuit met roze en blauwe muisjes. Dat soort veranderingen vergt meer een innerlijke verschuiving in mensen. Maar kijk naar onze media. Muziek, reclames, alles is vergeven van stereotypen die suggereren dat vrouwen het wel prettig vinden om in de hoek van schatje en lekkertje te flaneren. En dat zijn alleen nog maar de media. De kroegpraat en achter de gordijnen opvattingen zijn niet van de lucht. Internet is ook een riool geworden waar iedereen vrijelijk vrouwen als domme, dikke, lelijke, hoerige etc. etc. wijven kan verketteren, met een haat en diepe afgunst erin die ik schokkend vind. Dat veranderen per wet gaat niet. Vaak denk ik dat onze democratie zich tegen zichzelf keert door het te overmatig koesteren van alle vrijheden. Ongefilterde hardheden moeten allemaal kunnen is het credo. En nee, ik weet ook geen beter systeem, elk politiek systeem is een vehikel met vierkante banden, maar vrijheid van meningsuiting maakt veel kapot. Het is de tol die we betalen voor een rigide overwaardering van 'moet kunnen en ieder zijn mening '.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1387
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Paniscus » di 04 november 2014, 13:54

Inzicht van een moderne vrouw die er naar mijn idee open instaat.

horror ervaring-10 uur New York

Zo zouden alle vrouwen er in kunnen staan, naar mijn idee.

Ik vind het ook een goed voorbeeld van hoe je op een positieve manier om kan gaan met communiceren op straat door niet alles te beoordelen als een dreiging.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Gebruikersavatar
Inya
Berichten: 1797
Lid geworden op: za 01 maart 2014, 20:41

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Inya » di 04 november 2014, 20:24

Ik ben het voor een groot gedeelte met Paniscus eens: we (mensen, vrouwen én mannen) trekken ons in mijn ogen dingen vaak persoonlijk aan terwijl dat vaak niet zo bedoeld is en vaak ook onnodig is. het scheelt mij ontzettend veel stress en hoofdbreken sinds ik mezelf heb voorgenomen om van opmerkingen en zelfs beledigingen (hoe erg ook) niets aan te trekken. Ik kan ook erg genieten van een fluitje of een seksueel getinte opmerking. Ik bedenk me dat mannen over het algemeen makkelijker zijn in het uiten van dit soort dingen, en als je het even heel droog bekijkt: is het echt zo naar dat die man naar je fluit of zegt dat je er lekker uitziet? Als een (hetero, bi of lesbische) vrouw het tegen je zou zeggen, zou je dan hetzelfde reageren? Zit de aankomst van dit "nare gedrag" en de denkreactie niet ook een beetje bij de vrouwen zelf?
Daar bedoel ik zeker niet mee dat we het allemaal maar moeten laten waaien want er zijn natuurlijk uitzonderingen, en daar is in Nederland al een verbod voor (Algemene Wet Gelijke Behandeling waarin ook seksuele intimidatie verboden is).

Daarnaast is dit volgens mij weer een mooi voorbeeld van hoe de media dingen kan opblazen. Het wordt vooral gericht op vrouwen, terwijl in deze Belgische wet staat het het om ieder persoon gaat. En ja, bij vrouwen komt dit vaker voor, maar zij zijn niet de enige die van dit gedrag hinder ondervinden. Door het voornamelijk op vrouwen te betrekken gaan we in mijn ogen juist toe naar het onderscheid maken tussen mannen en vrouwen, willen we dat? Willen we niet juist dat de bevolking ook die gelijke behandeling draagt? Moeten we dan niet juist spreken van handelen van mensen i.p.v. alleen mannen of alleen vrouwen? Volgens mij blijven we als volk een beetje hangen in de jaren vijftig, en ik vraag me af of een strafbaarstelling die mentaliteit gaat oplossen :((
"By the way, I'm wearing the smile you gave me."

akelei
Berichten: 733
Lid geworden op: ma 17 maart 2008, 1:49

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor akelei » do 06 november 2014, 4:23

Paniscus, ik denk dat we het toch niet eens gaan worden :) Zelfs niet met je laatste posting. Vervang alle "leuke woorden" eens met "wat heb je gegeten", "wat denk je over het weer". Beeld je in dat je ergens gaat lopen en iedereen roept dat. Dan denk je toch ook: hou je klep eens?
Dat jij er geen last van hebt betekent niet dat het bestaat. Misschien droom je er wel van om nageroepen te worden: too bad, zo leuk is dat niet.

En dan heb ik het nog niet over wat er gebeurt als je niet reageert. "snolletje vindt zich te goed voor ons". En: Hey, je mag wel wat terugzeggen hoor. Volgende keer pak ik je.

ahh lekkere tietjes in een strak shirtje, mag ik met je mee?
Kijk die benen, straks zit mijn neus ertussen.
lekker wijffie, je zult vast een natte kut hebben.

Het is naïef om te denken dat die opmerkingen alleen maar leuk zijn. Het merendeel is helemaal niet leuk.

Het is nu misschien erg makkelijk om mij als frigide af te doen, humorloos, een zeikerd of wat dan ook.

Gebruikersavatar
Paniscus
Berichten: 1387
Lid geworden op: di 15 januari 2008, 20:04
Locatie: Oosten

Re: Regulieren of niet? Over anti-seksisme

Berichtdoor Paniscus » do 06 november 2014, 13:42

Akelei, ik was geenszins van plan je ook maar ergens van te overtuigen en al helemaal niet om het "probleem" te bagatelliseren. Ik snap niet goed waarom je in de verdediging kruipt en veronderstelt dat ik je op enige manier in een bepaald (frigide, humorloos, zeikerd)hokje wil plaatsen, verondersteld dat ik droom om nageroepen te worden en dat ik geen last heb van naroepen. Kortom je gooit het op de persoonlijke tour met de verkeerde veronderstellingen. Een beetje raar!

De laatste link die heb getoond en ook de reacties in deze discussie zijn alleen van vrouwen, wat kan ik daar als man van vinden! Als man zijnde heb ik mijn eigen ervaringen die kun jij niet weten.

Even voor de duidelijkheid ik respecteer jou bijdrage en mening, mocht je daar aan twijfelen.
Communicatie lijkt in deze tijd meer op het zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 8 gasten