Gelukkig zijn

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » do 07 november 2013, 18:30

@ RS
Totdat al dat gewone er niet meer is. Zoals Jippie al zei. Oftewel, ik voel me zeer gelukkig door de speciale kwaliteiten van doodgewone dingen. Het ophangen van mijn geluk aan een wensdroom is voor mij persoonlijk een geluksgevoel willen afdwingen, creëren, een hoogtepunt willen voelen in iets grensverleggends, waar op zich niks mis mee is en zeker ook kan bijdragen aan een geluksgevoel, maar die ik zelf niet als bepalend ervaar voor wat ik gelukkig zijn noem. Het is me teveel een streven wat in zich meedraagt, dat als die droom niet zou slagen/gerealiseerd zou worden, daarmee een belangrijk, onmisbaar stukje geluk zou worden verloren.

Dromen zijn wel een mooie stimulans om een zekere gedrevenheid en bevlogenheid te bewaren, maar een droom die persé bereikt zou moeten worden wordt een gesel in het ergste geval, afhankelijk van de focus van iemand op die droom. Het bevlogen voelen is genoeg voor mij, ongeacht de uiteindelijke uitkomst. En ja, dat heeft ongetwijfeld te maken met het leven van een leven waarin dromen mij in een groot deel van mijn leven vooral zijn ontnomen en waardoor ik ze vooral ben gaan zien als iets om te benaderen vanuit een voor mij gezonde realiteit van een bepaald onbereikbaarheidsrisico. Is een droom wel bereikt, dan ben ik heel blij. Zoniet, dan ben ik blij met mijn inzet en streven. Per saldo geen verschil. Ik waardeer het ene niet persé meer dan het andere, op een tijdelijke euforie na, die me echter niet zal verblinden of vervoeren op een manier die een ongezonde hang naar meer en vaker zal activeren.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » do 07 november 2013, 18:42

RS :D11

In tevreden kunnen zijn schuilt veel geluk.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » do 07 november 2013, 19:25

ter overpeinzing:

ik ben tevreden dat ik in een goed bed slaap, dat ik een lekkere douche neem, dat ik me met kwast en zeep scheer, dat ik m'n pak en das aandoe, dat ik 's morgens een grijze boterham met kaas en tomaat eet, dat ik vrouw en kindjes kus en 100m verder naar mijn werk stap, dat ik er soms gedreven werk maar ook dikwijls op shespot zit, dat ik 's avonds kindjes ophaal uit opvang, soms ga winkelen met ze, eten begin te koken, evt badje geef, beetje met ze tv kijk, en nadat vrouw en ik ze in bedje hebben gelegd, beginnen we ons huis op te ruimen. Ik kijk eens op mijn bankrekening en joepie, werkgever schrijft netjes mijn loon over. Dat stemt mij allemaal tevreden hoor en als ik het niet had, zou het mij misschien ongelukkig maken, waarschijnlijk zelfs. En toch is mijn stelling dat ik NIET SPECIAAL door dit alles gelukkig word. Mijn geluk ligt daar wel voor een stukje in maar ook in andere dingen: heel veel kleine dingetjes (zoals bvb kindjes samen zien spelen, samen eten en vertellen en gekken...) en grote dingen.

Beste mensen, ik vind niet de woorden om precies te beschrijven wat ik bedoel. Is er iemand die de toon van mijn muziekstukje vat en het in mijn plaats kan verwoorden? Ik kan haar of hem misschien gelukkig maken met mijn welgemeend applaus?
Dan heb je er zeker over heen gelezen:
Gelukkig zijn zit in de kleine vanzelfsprekende dingen en daarom is geluk vaak zo gewoon.
Geluk is contante factor, het zou toch triest zijn als geluk afhangt van die keer dat je in je onderbroek in een bus zit na een festivalbezoek.
Er zijn mensen die alles hebben wat hun hart begeert en toch stok ongelukkig zijn. Het geluk zit in jezelf, en uit jezelf moet je het naar boven halen.. maar dat had ik al gepost geloof ik.

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor gurley » do 07 november 2013, 21:57

mijn grootste geluk beleef ik na een dag aanpakken, overigens nooit met tegenzin ~gewoon~ heel simpel op mijn eigen plekje in huis, manlief naast mij zijn eigen dingen doende ... tegenover mij de hond heerlijk zien dutten op de ouwe bank af en toe zo'n tevreden snurk
en in de vensterbank de kat sluimerend door kiertjes kijkend of alles nog wel gaat zoals het *hoort*
de televisie aan als staande schemerlamp :)
een warm bakkie thee naast me, een sigaretje erbij ...
wanneer gewenst muziek via iPod in mijn ene oor,
wetend dat zij die me lief zijn altijd bereikbaar zijn voor me ...

~gewoon~ simpel genieten van de niknakjes die strategisch door het huis zwerven, elk met hun bijbehorende herinneringen, genietend van de ruimte de rust en vrijheid, vredig en warm~

gurley, tevreden :)
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 10:22

RS :D11

In tevreden kunnen zijn schuilt veel geluk.


In zeven woorden een hele sterke boodschap brengen. Daar neem ik mijn hoed voor af. Proficiat Mar.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 10:47

@ RS
Totdat al dat gewone er niet meer is. Zoals Jippie al zei. Oftewel, ik voel me zeer gelukkig door de speciale kwaliteiten van doodgewone dingen. Het ophangen van mijn geluk aan een wensdroom is voor mij persoonlijk een geluksgevoel willen afdwingen, creëren, een hoogtepunt willen voelen in iets grensverleggends, waar op zich niks mis mee is en zeker ook kan bijdragen aan een geluksgevoel, maar die ik zelf niet als bepalend ervaar voor wat ik gelukkig zijn noem. Het is me teveel een streven wat in zich meedraagt, dat als die droom niet zou slagen/gerealiseerd zou worden, daarmee een belangrijk, onmisbaar stukje geluk zou worden verloren.

Dromen zijn wel een mooie stimulans om een zekere gedrevenheid en bevlogenheid te bewaren, maar een droom die persé bereikt zou moeten worden wordt een gesel in het ergste geval, afhankelijk van de focus van iemand op die droom. Het bevlogen voelen is genoeg voor mij, ongeacht de uiteindelijke uitkomst. En ja, dat heeft ongetwijfeld te maken met het leven van een leven waarin dromen mij in een groot deel van mijn leven vooral zijn ontnomen en waardoor ik ze vooral ben gaan zien als iets om te benaderen vanuit een voor mij gezonde realiteit van een bepaald onbereikbaarheidsrisico. Is een droom wel bereikt, dan ben ik heel blij. Zoniet, dan ben ik blij met mijn inzet en streven. Per saldo geen verschil. Ik waardeer het ene niet persé meer dan het andere, op een tijdelijke euforie na, die me echter niet zal verblinden of vervoeren op een manier die een ongezonde hang naar meer en vaker zal activeren.
Eigenlijk zijn we het in grote mate eens, hoor. Al benaderen we dingen ook wel anders. Ik denk dat ik voldoende aangegeven heb dat de alledaagse en gewone dingen (ook voor mij) vereist zijn om geluk te ervaren. Nergens heb ik aangegeven mijn geluk op te hangen aan een of andere wensdroom. Ik heb geschreven dat ik een droom heb en als hij uitkomt (hij zal trouwens uitkomen) kan ik mij nu al een geluksgevoel daarbij voorstellen. Dat is één exemplarisch gegeven onder de honderden, duizenden andere mogelijkheden.

Borduren we er toch eventjes op verder? Stel dat ik morgen een ernstig ongeval krijg waardoor ik verlamd geraak. Wellicht word ik heel lange tijd diep ongelukkig. Voor altijd? Misschien. Misschien niet. Misschien doe ik mijn marathon dan als rolstoelatleet? DE WEG, DE WAARHEID EN HET LEVEN bestaan voor mij niet. Er zijn sowieso teveel fundamentalisten over de ganse wereld verspreid. Ik geloof in een weg, een waarheid en een leven die niet absoluut en vaststaand zijn en niet voor iedereen hetzelfde.

En Twijg, ook denk ik dat in een reis meer geluk kan gevonden worden dan op de bestemming zelf. Dat hoeft niet zo te zijn, maar dat kan.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Iago » vr 08 november 2013, 11:00

RS,

Heb je het Holstee manifest waar je in je onderschrift naar verwijst wel eens bekeken?

Iago

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 11:02

ter overpeinzing:

ik ben tevreden dat ik in een goed bed slaap, dat ik een lekkere douche neem, dat ik me met kwast en zeep scheer, dat ik m'n pak en das aandoe, dat ik 's morgens een grijze boterham met kaas en tomaat eet, dat ik vrouw en kindjes kus en 100m verder naar mijn werk stap, dat ik er soms gedreven werk maar ook dikwijls op shespot zit, dat ik 's avonds kindjes ophaal uit opvang, soms ga winkelen met ze, eten begin te koken, evt badje geef, beetje met ze tv kijk, en nadat vrouw en ik ze in bedje hebben gelegd, beginnen we ons huis op te ruimen. Ik kijk eens op mijn bankrekening en joepie, werkgever schrijft netjes mijn loon over. Dat stemt mij allemaal tevreden hoor en als ik het niet had, zou het mij misschien ongelukkig maken, waarschijnlijk zelfs. En toch is mijn stelling dat ik NIET SPECIAAL door dit alles gelukkig word. Mijn geluk ligt daar wel voor een stukje in maar ook in andere dingen: heel veel kleine dingetjes (zoals bvb kindjes samen zien spelen, samen eten en vertellen en gekken...) en grote dingen.

Beste mensen, ik vind niet de woorden om precies te beschrijven wat ik bedoel. Is er iemand die de toon van mijn muziekstukje vat en het in mijn plaats kan verwoorden? Ik kan haar of hem misschien gelukkig maken met mijn welgemeend applaus?
Dan heb je er zeker over heen gelezen:
Gelukkig zijn zit in de kleine vanzelfsprekende dingen en daarom is geluk vaak zo gewoon.
Geluk is contante factor, het zou toch triest zijn als geluk afhangt van die keer dat je in je onderbroek in een bus zit na een festivalbezoek.
Er zijn mensen die alles hebben wat hun hart begeert en toch stok ongelukkig zijn. Het geluk zit in jezelf, en uit jezelf moet je het naar boven halen.. maar dat had ik al gepost geloof ik.
Ach Jippie,
Jippie brave man, ik ga met jou geen welles-nietesspelletje aangaan: uit een impotente discussie worden geen kindjes geboren.
Wat mij betreft: geluk is geen constante factor. Geluk is veranderlijk, maakbaar voor sommigen en voor anderen niet. Er zijn mensen geboren voor (on)geluk. Leestip:"De as van mijn moeder" van Frank McCourt (verfilmd als Angela's Ashes): heel veel geluk in het ongeluk.
"...triest als geluk afhangt van die keer dat je in je onderbroek in een bus zit na een festivalbezoek": zeer grappig, proficiat daarvoor! Inderdaad, als dit het enige geluksmoment in mijn hele leven was... intriest hè, daar wordt een mens niet gelukkig van.

Er zijn mensen die alles hebben wat ze nodig hebben en toch stok ongelukkig zijn. Stel je voor dat ze alles zouden hebben wat hun hart echt begeert! Misschien zouden ze minder verdienen in andere job die ze wel leuk vinden. Of ... Of.... Of.... Ze zouden vast heel gelukkig zijn.

RS, vast een gebrekkige lezer...

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 11:11

RS,

Heb je het Holstee manifest waar je in je onderschrift naar verwijst wel eens bekeken?

Iago

Ja Iago,

Het ten volle toepassen lukt mij niet. Het is trouwens nogal idealistisch. Maar voor mij is het destijds (niet zo heel lang geleden eigenlijk) een eye-opener geweest. Voor een groot stuk is het richtinggevend voor de manier waarop ik geluk zoek. Ik zou het graag mijn kinderen cadeau doen als ze 15 of 16 jaar worden. Ik denk dat het een schitterend manifest is om te krijgen als je baas van de wereld bent, als de wereld aan je voeten ligt en bij wijze van spreken aan alles en nog wat lak-en-schurft-kunt-hebben.

Wat is eigenlijk jouw punt in deze?

RS, soms een god in het diepst van zijn gedachten,

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » vr 08 november 2013, 11:31

@Lichtje, je stelde je vragen - en nu?

RS Dank je. De beperkingen van one-liners hoef ik niet uit te leggen. :wink:
Samen lopen door omstandigheden

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 12:24

allé vooruit, misschien dat we met z'n allen meer hebben aan onderstaande link:

http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/1 ... 96557.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9547
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Carina » vr 08 november 2013, 13:29

Volgens mij is er een groot verschil tussen gelukkig zijn en geluksmomenten. En ook worden die 2 nogal eens door elkaar gehaald...

Een concert kan volgens mij absoluut een geluksmoment zijn. Maar hangt je geluk af van dat concert? Nee, maar het draagt er wel aan bij. Gelukkig zijn is meer dan 1 geluksmoment. Het zijn meerdere geluksmomenten bij elkaar, vermengd met veel tevredenheid. Zonder tevredenheid geen geluk. Iemand die ontevreden is ingesteld zal nooit gelukkig zijn met wat hij/zij heeft. Ook al is het nog zoveel.

Maar ja, dat is mijn bescheiden mening. :mrgreen:
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 14:05

Volgens mij is er een groot verschil tussen gelukkig zijn en geluksmomenten. En ook worden die 2 nogal eens door elkaar gehaald...

Een concert kan volgens mij absoluut een geluksmoment zijn. Maar hangt je geluk af van dat concert? Nee, maar het draagt er wel aan bij. Gelukkig zijn is meer dan 1 geluksmoment. Het zijn meerdere geluksmomenten bij elkaar, vermengd met veel tevredenheid. Zonder tevredenheid geen geluk. Iemand die ontevreden is ingesteld zal nooit gelukkig zijn met wat hij/zij heeft. Ook al is het nog zoveel.

Maar ja, dat is mijn bescheiden mening. :mrgreen:

die ik volledig deel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » vr 08 november 2013, 14:32

Er zijn mensen die alles hebben wat ze nodig hebben en toch stok ongelukkig zijn. Stel je voor dat ze alles zouden hebben wat hun hart echt begeert! Misschien zouden ze minder verdienen in andere job die ze wel leuk vinden. Of ... Of.... Of.... Ze zouden vast heel gelukkig zijn.
Je snapt het niet he?... er is namelijk ook nog zoiets als geestelijk welzijn. Mensen kunnen er niets aan doen als ze depressief worden, dat zit in de chemie in je hersenen. Bovendien wordt de lat in de maatschappij steeds hoger gelegd waardoor mensen een steeds meer een burn-out krijgen.
Mensen die ongelukkig zijn maak je niet gelukkig met de massahysterie van een evenement, dure cadeauex, vakanties etc.. Om gelukspieken te kennen moet je al gelukkig zijn. Dus is er altijd een constant gevoel aanwezig dat je (relativerend gezien) je zelf eigenlijk best wel gelukkig voelt, of niet ongelukkig zoals Lichtje het noemt.
Wie diep zit moet weer op zoek naar wat echt belangrijk is voor zichzelf en niet naar wat de buitenwereld van je verwacht. De reis van je hoofd naar je hart... Voor sommigen te hoog gegrepen, die teren nog op jeugdsentimenten. Maar wat ik al zei; dingen hebben tijd nodig.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 08 november 2013, 15:00

beste jippie,

voel je jezelf beter als ik hier schrijf dat ik het niet snap? Fijn, dan doe ik dat eventjes voor je: ik snap het niet.

we praten langs elkaar door, so be it...

wat depressies betreft: been there, done that. Denk van mij wat je wil, je berokkent me er geen schade mee.

een goeie discussie vind ik leuk en ga ik niet uit de weg. Maar als argumenten op zijn, zijn ze op en heeft verder discussiëren weinig zin. reageer hier even op als je wil, dan heb je het laatste woord...


@iedereen:

het lijkt me best dat ik even een adempauze hou. anderen kunnen dan overnemen. ik lees graag verder. het zou top zijn als lichtje (als TS) haar licht weer zou laten schijnen (zoals Mar al aangaf).


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 4 gasten