Gelukkig zijn

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » za 09 november 2013, 12:22

Het is wat het is


Lofdicht op de liefde. Het is ook opgenomen in de kroonjuwelen, behoud de begeerte (met als ts niemand minder dan lichtje) Liefde wordt op zeven verschillende manieren gekleineerd, en wel: als onzin, als ongeluk, als verdriet, als uitzichtloos, als belachelijk, als lichtzinnig, als onmogelijk. Dat wordt allemaal door ‘buitenstaanders’ van haar gezegd. Door de liefde worden al die aanvallen gepareerd. Tot driemaal toe herhaalt ze zelfbewust en zelfzeker: ‘Het is wat het is’. In de context van het gedicht klinkt dat als: “ Ik weet en blijf wie ik ben. En daarmee basta.” Zouden we liefde in het gedicht ook kunnen vervangen door geluk?



Het is wat het is

Het is onzin
zegt het verstand
Het is wat het is
zegt de liefde

Het is ongeluk
zegt de berekening
Het is alleen maar verdriet
zegt de angst
Het is uitzichtloos
zegt het inzicht
Het is wat het is
zegt de liefde

Het is belachelijk
zegt de trots
Het is lichtzinnigheid
zegt de voorzichtigheid
Het is onmogelijk
zegt de ervaring
Het is wat het is
zegt de liefde

Erich Fried
Vertaling: Remco Campert

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Lichtje » ma 11 november 2013, 1:02

Zo... zondagavond, tijd voor wat reflecties.
Eerst en vooral: dank voor de massale reacties, discussies, interacties; ik heb ze gretig gelezen.

Mijn conclusie? Ik heb er geen.
Geluk blijkt helaas niet zo simpel te zijn, en ook erg ongrijpbaar. Wat gelukkig zijn voor de ene is, is dat voor een ander bijlange na niet.
De ene vindt het geluk in kleine dingen, voor iemand anders mag het allemaal wat grootser zijn. Bij een andere is het geluk dan weer wat materialistischer.
Met andere woorden: ook geluk is relatief.

Ik las net Jippie, en dat benadert het voor mij wel heel erg. Het zit ook erg dicht tegen dat wat Carina in haar eerste reactie schreef: "Geluk is niet vanzelfsprekend. Niet ongelukkig zijn is op zich al een zegen. Genieten kunnen van de kleine dingen, zoals al gezegd is, dan ben je al bevoorrecht"

Ik kan mij verder ook heel erg vinden in wat Carina verder schreef: "Gelukkig zijn is meer dan 1 geluksmoment. Het zijn meerdere geluksmomenten bij elkaar, vermengd met veel tevredenheid. Zonder tevredenheid geen geluk. Iemand die ontevreden is ingesteld zal nooit gelukkig zijn met wat hij/zij heeft. Ook al is het nog zoveel."

En ja, dat Elbow-concert, en daarbij horende de Lippy Kids-song, dat is een geluksmoment. Echter, Rock Werchter duurt 4 dagen. En ja, ik als oudere tiener :mrgreen: , ik struin 4 dagen door die weides. Elbow was in dit geval op dag 2. Dag 2 na al een erg leuke dag 1.
Dag 2, waarop mijn concertmaatje mij op dat moment aankeek, en wij bijna, let wel op de bijna, tegen elkaar aanplakten. Maar dat deden we niet. Ook niet achteraf, toen de lucht tussen ons bleef zinderen toen we naar de auto toe stapten.
En op die zindering kon ik een aantal maanden door. Ik was tevreden, want ik had mij gelaafd aan voldoende muziek, voldoende leuke interactie, voldoende persoonlijke aandacht, voldoende zon, voldoende vrienden, voldoende alles. Helemaal perfect.
Echter, een festival is niet de echte wereld. De reality check kwam op dag 5, the day after. Ook voor mijn festivalmaatje. Hij SMS'te mij op maandagochtend dat hij een mega-kater bleek te hebben. En dat begreep ik. Het lag niet aan het drankverbruik, het lag aan het afkicken van elkaar, het afkicken van de geluksmomenten die wij 4 dagen lang voluit met elkaar gedeeld hadden. Grote hoogtes, geen laagtes. De laagte kwam er opeens, op die dag zonder elkaar, zonder muziek, zonder elkaars aandacht. Die kater had even zijn tijd nodig, maar daarna ging het leven weer gewoon zijn gangetje.

Het gaat voor mij ook zo in mijn professionele leven. Ik ben momenteel aan mijn 5de job toe. Dat is niet zoveel, ik blijf wel een aantal jaren bij mijn werkgevers. Maar het moment dat ik voel dat ik niet meer aan hun verwachtingen kan voldoen, of dat ik voel dat zij niet meer aan mijn verwachtingen voldoen, dat is het moment waarop ik mijn biezen pak. Want ik hoef geen werkgever die mijn talenten niet ziet, die niet ziet dat ik meer kan dan de dingen die hij verwacht.
En momenteel prijs ik mij professioneel bijzonder gelukkig. Ik heb een werkgever getroffen die bij mijn sollicitatie al mij mogelijkheden doorzag, en die mij nu ook de kans geeft om door te groeien in mijn job. Ook met dank aan mijn (Nederlandse) baas die mij zoveel ruimte geeft, dat ik het amper kan bevatten. En daar groei ik van, daar word ik professioneel gelukkig van. Ik heb momenteel geen enkele kriebel die aanzet tot elders solliciteren, omdat ik mij in mijn huidige job écht als een vis in het water voel.

Maar zo gaat dat ook in het echte leven. Ik ben inderdaad iemand die het moet hebben van de grote gevoelens. Anders word ik niet gelukkig. Ook niet ongelukkig. Dus doe mij grote hoogtes, en ik ben ontzettend gelukkig, heel erg tevreden. Maar geen hoogtes zonder laagtes. En in die laagtes, daar begin ik mij dus allerlei vragen te stellen. En vergelijkingen te maken. In die laagtes, daar kan ik mij ook totaal verliezen in donkere muziek. Want elders, daar lijkt het dan toch altijd zoveel beter. Zoveel gelukkiger, zoveel gemakkelijker.
"Tel je zegeningen", zeggen 'ze' weleens. En dat is dan weer iets wat ik op dergelijke momenten in mijn achterhoofd houd. En die zegeningen, die tel ik ook. De optelsom is uiteindelijk altijd dat ik inderdaad niet op de piek van mijn geluk zit, maar dat ik ook niet ongelukkig ben.
En zolang ik dat niet ben, en zolang ik, al is het maar heel af en toe, mag pieken, denk ik dat het allemaal wel ok is. Zolang het volgende geluksmoment maar niet té lang op zich laat wachten...

Wanneer is dat volgende concert? :st:
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor droomvlinder » ma 11 november 2013, 11:55

Lichtje: je laatste antwoord doet me denken aan "passie "Je bent een gepassionneerd mens, ik ben dat ook. Dit geeft vaak een gevoel van tekort. Dit gevoel van tekort doet het geluk vergeten of vergalt het soms. Dit is althans wat ik ervaar.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9547
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Carina » vr 15 november 2013, 18:02

Gelezen op internet, en naar mijn idee zit hier wel een grote kern van waarheid in:

Gelukkig zijn betekent niet dat alles perfect is. Het betekent dat je hebt besloten verder te kijken dan de imperfecties.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 21 november 2013, 14:49

Sommige zaken vallen zo samen met andere, dat het zowel magisch als realistisch vanzelfsprekend wordt ervaren. Als een paradijselijke vallei in de tijd.

Oceann's strong you can't swim inside it
We could string some lights up the dune beside it
Tonight the moon's so bright
You could drive with your headlights out
'Cause a little bit of summer's what the whole year's all about

Afbeelding

Ik reed onlangs door een spectaculaire vollemaannacht. De maan scheen zo helder over het water, ik wilde halt houden om het beter te kunnen ervaren. Ik doofde de koplampen en parkeerde bij de toren van Dudok, die als een hoekige rots het verlaten parkeerterrein overzag.
Achter de toren scheen de maan in volmaakte stilte, een wolk gleed wit voorlangs. Het beeld dat ik fotografeerde werd een grofkorrelige weerspiegeling. Mijn borst ruimde van geluk.

You look fine, fine, fine
Put your feet up next to mine
We can watch that water line
Get higher and higher
Say, say, say
Ain't it been some kind of day
You and me been catching on
Like a wildfire

Het beeld valt samen met een herinnering, een verlangen; de songtekst dekt veel meer lading dan de woorden alleen. Het triggert een gevoel: diep en donker eronder, mistig erachter, ijl erboven.
Het besef van momentaan geluk ligt erin besloten - net niet vast te grijpen, niet te zien of te benoemen. Ik omarm het, tast erlangs. Maar ik word ook het gevoel gewaar, het besef dat het voor even in alle pure schoonheid te ervaren is, alsof gedurende slechts een ogenblik een luik open gaat... naar de onnoemelijke wijdte van onbegrensde mogelijkheden.

Don't get up just to get another
You can drink from mine
We can't leave each other
We can dance with the dead
You can rest your head
On my shoulder if you want to
Get older with me
'Cause a little bit of summer makes a lot of history

Zee

http://youtu.be/3yEn94IiFnM" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier zit een "toontje" in waarover ik in een eerdere posting had.

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » do 21 november 2013, 16:20

Ik durf in het oorspronkelijke topic niet zo goed te reageren, want vooral voor en van twee mensen die dat topic bemensen, dus ik neem hier de gelegenheid te baat en ben op die manier ook niet voor eeuwig verzegeld in een kroonjuwelenafdeling, wat ik toch altijd een beetje onvrij vind voelen zelf.

Die intense gelukservaringen hebben ook iets eeuwigs, maar voelen bepaald niet onvrij. Integendeel, ze bevrijden een diep gevoel op manieren die niet zijn te regisseren, maar die gewoon gebeuren.
Het eerder benoemde verschil tussen geluksmomenten en gelukkig zijn en waar we meestal van zeggen dat die momenten onbeduidend zijn voor ons gevoel van gelukkig zijn, wordt soms toch gelijkwaardig. Ik kan me herinneren ooit te zijn wakker geworden, half dromend nog, met pianomuziek die me meevoerde naar iets wat ik niet kan omschrijven in woorden, behalve dat het me overweldigde op een heel intense, fijne manier en ik weet nog dat ik dacht . . dit mag niet stoppen, want zo voelt het om helemaal zorgenvrij gelukkig te zijn.

Natuurlijk stopte het wel en ook de maan is niet eeuwig helder en vol, maar wanneer dit soort kortdurende geluksmomenten evolueren tot een permanente aanwezigheid in iemands gevoel van geluk, omdat je er aan kunt refereren, omdat je het hebt ervaren en niet meer kunt vergeten, vallen geluksmomenten en gelukkig voelen/zijn samen denk ik.

De diepste ervaringen van geluk zijn niet op te zoeken, maar zoeken jou als mens op, zomaar, toevalligerwijs en onverwachts, passend bij de stemming van het moment en perfecte timing qua wat er te zien, horen of voelen valt in dat moment. Dan wordt ineens alles wat je in je hebt aan diepte, geraakt, gestreeld en gekoesterd. Dat soort momenten kun je niet bewaren zoals ze waren, helaas, maar ze wandelen wel steeds met je mee als mens en maatje van toen, als een dierbare vriend/vriendin/geliefde, en vormen een deel van onze trips into memory lane en zijn tegelijkertijd bakens voor onze wandelingen over straten die nog geplaveid moeten worden.

Eén zijn met een 'geluksomgeving' die je inpalmt, als een vriendelijke hand die je uitnodigt mee te lopen, mee te voelen en stil te staan op precies het mooiste moment, zoiets.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 21 november 2013, 16:47

kijk eens aan, nog zo'n paar deuntjes en we hebben een symfonisch orkest. Nog iemand?

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » vr 22 november 2013, 12:20

Lichtje: je laatste antwoord doet me denken aan "passie "Je bent een gepassionneerd mens, ik ben dat ook. Dit geeft vaak een gevoel van tekort. Dit gevoel van tekort doet het geluk vergeten of vergalt het soms. Dit is althans wat ik ervaar.
@droomvlinder:

Ik heb jouw posting gelezen en opnieuw gelezen en weer opnieuw (net als het gehele topic trouwens). Ergens raakt het me maar ik kan niet goed de vinger op de zere plek leggen.
Ik kan je wel volgen hoor, als je stelt dat passie een gevoelen van tekort kan teweeg brengen dat het geluk vergalt of doet vergeten.
Anderzijds zul je toch ook grote geluksmomenten hebben in het beleven of uitleven van je passie?
Zou je minder gepassioneerd willen zijn? Zijn er heel veel dingen of gebeurtenissen in je leven waarvan je zegt: had ik geweten dat dit het resultaat was, dan had ik het proces er naartoe echt niet willen meemaken? In hun leven lopen vele mensen blutsen en builen op. Ik heb af en toe aan joyriding gedaan en blutsen opgelopen maar had zeer zeker de rit niet willen missen.

Gebruikersavatar
Massie
Berichten: 1907
Lid geworden op: do 16 oktober 2003, 15:29

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Massie » vr 22 november 2013, 18:32

Ik raak geroerd door dit topic.
Voor de een is geluk een moment, een gevoel dat je hart voor kort moment uit je borst barst, voor de ander kan geluk een levenszoektocht zijn, ieder ziet geluk of gelukkig zijn als iets anders lees ik hier in dit draadje.

Geluk, ik ben 1x in mijn leven zo godsgruwelijk gelukkig geweest, het was een momentopname, een gevoel.
Ik zat op de Dominicaanse Republiek, waar ik in die tijd regelmatig kwam, op het strand, tegen de avond, in mijn eentje uit te kijken over zee, en opeens was daar het gevoel, hier hoor ik thuis, dit ben ik, ik ben vrij!
Dat gevoel van intens geluk zal ik nooit vergeten.
Helaas is het er nooit van gekomen, ik heb het geprobeerd, maar om van zo'n land je thuis te maken moet je uit iets ander hout gesneden zijn dan ik toen was.
Maar ik heb het igg geprobeerd!
Geluk is vooral ook durven geloven in niks moeten, niet van mezelf en niet omdat een ander vind dat ik iets moet of zou moeten. Moeten maakt gek. Je mag of kunt ergens voor kiezen, maar die keuze zelf kunnen en mogen maken, is geluk voor mij.
De bovenstaande zin van Twijg greep me erg aan, want dit voel ik precies zo. Daar zit momenteel ook mijn geluk in.
Ik ben in mijn leven door The hell and back gegaan en heb net een forse therapie achter de rug.
Er zijn een paar dingen die ik heb geleerd, dat is bovenstaande, en de zin: Je mag zijn wie je bent.
Dat maakt me ook heel gelukkig, mogen zijn wie ik ben!

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » za 23 november 2013, 0:55

Dat maakt me ook heel gelukkig, mogen zijn wie ik ben!
=): :kiss:

Gebruikersavatar
droomvlinder
Berichten: 2013
Lid geworden op: wo 14 augustus 2002, 1:01
Locatie: -wereldburger -

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor droomvlinder » za 23 november 2013, 21:43

@runningslim, je stelt je vragen bij mijn posting.
Lichtje schreef :"Ik ben inderdaad iemand die het moet hebben van de grote gevoelens. Anders word ik niet gelukkig. Ook niet ongelukkig. Dus doe mij grote hoogtes, en ik ben ontzettend gelukkig, heel erg tevreden. "

Daar haakte ik op in met mijn conclusie dat ze een gepassionneerd persoon is.
Misschien haalde ik haar schrijven hierover nu even uit de context.
Maar dit gevoel van passie, bij bepaalde gebeurtenissen, een soort gevoel dat je een extreem raakt , dat je helemaal opgaat in wat je beleeft en dat het je vervoert , geeft een geluksgevoel waarvan je weet dat het niet kan blijven duren.
Lichtje schrijft trouwens ook dat ze niet echt van extreem houdt omdat ze zich dan zou verliezen. En bij passie verlies je wel de controle, daarom is passie ook niet houdbaar en hebben we het liever over een duurzamer geluk.

En nee ik heb geen spijt van dit gepassionneerd zijn voor mezelf.Samen met overgevoelig zijn kan het heel wat teweeg brengen maar het brengt ook prachtige momenten en enthousiasme.

Maar ik hou ook veel van mooie rustige geluksmomenten.
Woorden zijn vensters of muren ( Marschal Rosenberg) geweldloze communicatie .....

Gebruikersavatar
Peter50
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 12 april 2013, 16:03

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Peter50 » di 26 november 2013, 18:54

Geluk, ik ben 1x in mijn leven zo godsgruwelijk gelukkig geweest, het was een momentopname, een gevoel.
Ik zat op de Dominicaanse Republiek, waar ik in die tijd regelmatig kwam, op het strand, tegen de avond, in mijn eentje uit te kijken over zee, en opeens was daar het gevoel, hier hoor ik thuis, dit ben ik, ik ben vrij!
Dat gevoel van intens geluk zal ik nooit vergeten.
Dat klinkt als een meditatief moment. De ervaring dat alle belemmerende gedachten wegvallen.
Misschien kun je door meditatie zo'n moment (ook in Nederland) leren oproepen?
  Echte liefde is niet blind.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » wo 27 november 2013, 15:01

@runningslim, je stelt je vragen bij mijn posting.
Lichtje schreef :"Ik ben inderdaad iemand die het moet hebben van de grote gevoelens. Anders word ik niet gelukkig. Ook niet ongelukkig. Dus doe mij grote hoogtes, en ik ben ontzettend gelukkig, heel erg tevreden. "

Daar haakte ik op in met mijn conclusie dat ze een gepassionneerd persoon is.
Misschien haalde ik haar schrijven hierover nu even uit de context.
Maar dit gevoel van passie, bij bepaalde gebeurtenissen, een soort gevoel dat je een extreem raakt , dat je helemaal opgaat in wat je beleeft en dat het je vervoert , geeft een geluksgevoel waarvan je weet dat het niet kan blijven duren.
Lichtje schrijft trouwens ook dat ze niet echt van extreem houdt omdat ze zich dan zou verliezen. En bij passie verlies je wel de controle, daarom is passie ook niet houdbaar en hebben we het liever over een duurzamer geluk.

En nee ik heb geen spijt van dit gepassionneerd zijn voor mezelf.Samen met overgevoelig zijn kan het heel wat teweeg brengen maar het brengt ook prachtige momenten en enthousiasme.

Maar ik hou ook veel van mooie rustige geluksmomenten.
@DV:

dat extreme geluksgevoel kan idd niet blijven duren. je kunt wel weten/beseffen/intuïtief aanvoelen dat je zulke momenten opnieuw zult of kunt beleven. dat is toch ook al best wat.
Mijn vraag over jouw gepassioneerd zijn was bedoeld als een soort inkoppertje...
Als vader van hoogsensitief dochtertje pleit ik voor afschaffing van het woord overgevoelig. ik weet ondertussen wat gevoeligheid kan teweeg brengen. ik wil je nog heel veel warme, gloedvolle, passionele momenten toewensen.

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Lichtje » do 05 december 2013, 20:00

@runningslim, je stelt je vragen bij mijn posting.
Lichtje schreef :"Ik ben inderdaad iemand die het moet hebben van de grote gevoelens. Anders word ik niet gelukkig. Ook niet ongelukkig. Dus doe mij grote hoogtes, en ik ben ontzettend gelukkig, heel erg tevreden. "

Daar haakte ik op in met mijn conclusie dat ze een gepassionneerd persoon is.
Misschien haalde ik haar schrijven hierover nu even uit de context.
Maar dit gevoel van passie, bij bepaalde gebeurtenissen, een soort gevoel dat je een extreem raakt , dat je helemaal opgaat in wat je beleeft en dat het je vervoert , geeft een geluksgevoel waarvan je weet dat het niet kan blijven duren.
Lichtje schrijft trouwens ook dat ze niet echt van extreem houdt omdat ze zich dan zou verliezen. En bij passie verlies je wel de controle, daarom is passie ook niet houdbaar en hebben we het liever over een duurzamer geluk.

En nee ik heb geen spijt van dit gepassionneerd zijn voor mezelf.Samen met overgevoelig zijn kan het heel wat teweeg brengen maar het brengt ook prachtige momenten en enthousiasme.

Maar ik hou ook veel van mooie rustige geluksmomenten.
Goh Droomvlinder, je omschrijft precies hoe het voor mij voelt. In die zin ben ik inderdaad een passioneel mens.

Ik voel overigens dat de hoogte van vorige keer stilaan helemaal uitgewerkt geraakt, op is als het ware. Hoog tijd voor een nieuwe, alleen... die moet zich wel vanzelf en spontaan aandienen, op afroep lukt het ook weer niet. Elbow komt komt pas in juni.. ik ga de concertkalender maar eens lezen! :wink:
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
Snoozie
Berichten: 2568
Lid geworden op: wo 04 december 2013, 16:57

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Snoozie » di 24 december 2013, 10:53

edit
Laatst gewijzigd door Snoozie op ma 03 februari 2014, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 7 gasten