Gelukkig zijn

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » vr 08 november 2013, 15:15

Ik vind het ook nogal naar overkomen, de toonzetting en suggestieve inzet van je Jippie. Alsof er twee soorten mensen zijn, de mensen die het echte leven kennen, want ellende op ellende meegemaakt, en de mensen die het echte leven niet kennen, want alles over rozen en daarmee per definitie oppervlakkig of zo en niet wetend wat ongelukkig voelen is.

Ongelukkig voelen kent ieder mens volgens mij. Ook degenen die nooit tegenspoed hebben ervaren die alles raakt aan zekerheden. vanzelfsprekendheden, geestelijk en fysiek welzijn, juist omdat gelukkig voelen en ongelukkig voelen niet meetbaar is in alleen maar voor- of tegenspoed. Dat zijn slechts de zichtbare kapstokken. De onzichtbare kapstokken zitten zo diep, existentieel diep, dat we die niet kunnen omschrijven, noch invoelen van elkaar. We mogen ons nooit een soort recht verschaffen om andermans geluksgevoel c.q. ongeluksgevoel te ondermijnen met onze eigen gevoelens en ervaringen op dat gebied.

Bovendien weten we meer niet dan wel van de meeste mensen en moet het geen wedstrijd worden hier: ik heb toch wat meegemaakt zeg . . . tjeee wat was ik ongelukkig. Ja maar, wat IK heb meegemaakt dat maakt pas echt dat je weet wat ongelukkig voelen is.

Dan wordt het een trieste discussie over geluk. Kan de bedoeling niet zijn lijkt me.

@RS
Ik volg je nu beter dan in het begin in elk geval.
En ja, de ene is meer optimist en zal meer hechten aan de dromen dan de ander, als een vriendelijke lokeend ter stimulans.
Waar ik wellicht wat meer hecht aan het negeren van bepaalde lokeenden, omdat ik weet dat ze voor mij niet haalbaar zijn.
Maar ik heb dan vast weer andere dingen die ik wel probeer, zoals een auto inruilen voor een fiets, om mezelf te dwingen op die manier naar buiten te gaan (minder veilig. minder beschermd gevoel) en mensen te zien en me laten zien, waar dat voorheen een kwelling was en geen geluksgevoel genereerde. Nu nog niet altijd en zomaar, maar de keren dat het lukt, zijn geweldig.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » vr 08 november 2013, 16:14

Volgens mij is er een groot verschil tussen gelukkig zijn en geluksmomenten. En ook worden die 2 nogal eens door elkaar gehaald...

Een concert kan volgens mij absoluut een geluksmoment zijn. Maar hangt je geluk af van dat concert? Nee, maar het draagt er wel aan bij. Gelukkig zijn is meer dan 1 geluksmoment. Het zijn meerdere geluksmomenten bij elkaar, vermengd met veel tevredenheid. Zonder tevredenheid geen geluk. Iemand die ontevreden is ingesteld zal nooit gelukkig zijn met wat hij/zij heeft. Ook al is het nog zoveel.

Maar ja, dat is mijn bescheiden mening. :mrgreen:
die ik volledig deel
nog een die mee-deelt :-)
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
gurley
Berichten: 3532
Lid geworden op: do 13 januari 2005, 4:03

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor gurley » vr 08 november 2013, 17:16

Volgens mij is er een groot verschil tussen gelukkig zijn en geluksmomenten. En ook worden die 2 nogal eens door elkaar gehaald...

Een concert kan volgens mij absoluut een geluksmoment zijn. Maar hangt je geluk af van dat concert? Nee, maar het draagt er wel aan bij. Gelukkig zijn is meer dan 1 geluksmoment. Het zijn meerdere geluksmomenten bij elkaar, vermengd met veel tevredenheid. Zonder tevredenheid geen geluk. Iemand die ontevreden is ingesteld zal nooit gelukkig zijn met wat hij/zij heeft. Ook al is het nog zoveel.

Maar ja, dat is mijn bescheiden mening. :mrgreen:
die ik volledig deel
nog een die mee-deelt :-)
me three !!! :D1
Not everything that is faced can be changed, but nothing can be changed until it is faced.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » vr 08 november 2013, 19:33

Ik vind het ook nogal naar overkomen, de toonzetting en suggestieve inzet van je Jippie.
Hallo... je trekt een hond aan zijn staart en als die gromt ga je lopen huilen en kom je niet weer terug.

Er zit niets suggestiefs in... en toonzetting.. tja, dat is mijn specialiteit om de boel scherp te houden maar dat mag toch geen nieuws zijn.
The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » vr 08 november 2013, 19:38

Honden?
Is dat niet een trauma uit de grensstreken...? :roll:


Mar, die best graag iets nieuws ziet;)
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » vr 08 november 2013, 19:41

vertel :shock:

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » vr 08 november 2013, 22:29

I rest my case.
Word ik gelukkiger van dan iets anders proberen.
Woef.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » vr 08 november 2013, 23:54

Honden?
Is dat niet een trauma uit de grensstreken...? :roll:
De gebeten hond is een algemene uitdrukking. In alle streken volgens mij.

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Lichtje » za 09 november 2013, 0:07

@Lichtje, je stelde je vragen - en nu?
Nu?
Morgen zal al wel vroeg genoeg zijn om de tijd te nemen om alles grondig te herlezen. Ik heb nu diagonaal gelezen, en ik moet eerlijk zeggen dat sommige dingen momenteel even aan mij voorbij gaan.
Nu ga ik eerst en vooral erg gelukkig worden van mijn bed. :wink:
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » za 09 november 2013, 1:06

Voor Lichtje ga ik even verder.
Ik ken het van mijn ex.. zo depressief dat ze nergens van konden genieten,
Ik had een goede kennis en een jaar later een familielid, die zich "out the blue" zo maar zelf van kant maakten,
Ik heb en collega die de kinderen graag vlak achter elkaar wou maar waar zes jaar tussen zit omdat zijn vrouw een post natale depressie kreeg en na vier jaar uiteindelijk 200 km. verderop opgenomen werd in een privé-kliniek wat de beste man een fortuin heeft gekost.
Ik heb een collega die ongeneeslijk ziek is, ik heb en kennis die een advocatenkantoor had en een burnout heeft gehad en uiteindelijk huisman is geworden.
En die rij kan ik nog veel langer maken. Het zijn de "gewone dagelijkse beslommeringen" wat overal om je heen gebeurt. aangevuld met slepende burenruzies, relatieproblemen, traumatische ervaringen, geldzorgen....
Geluk is niet vanzelfsprekend. Niet ongelukkig zijn is op zich al een zegen. Genieten kunnen van de kleine dingen, zoals al gezegd is, dan ben je al bevoorrecht

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9560
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Carina » za 09 november 2013, 1:12

@Jippie

Ik ken het van mezelf. Depressief zijn en nergens van kunnen genieten. De gedachten er een eind aan te maken. Gelukkig heb ik nooit daadwerkelijk de stap gezet. Maar ik ben heel diep gegaan. En niet 1 keer, maar meerdere keren. Ik ken het gevoel...

Dus?

Betekent dat dat je niet kan leren van kleine dingen te genieten?
Dat het niet anders kan worden?

Wat ik me afvraag... Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen?
Niets is vanzelfsprekend. Dat weet toch iedereen?
En als je kunt genieten van kleine dingen wil dat niet zeggen dat je bevoorrecht bent, maar gewoon dat je op een andere weg zit...

Ook als dingen tegen zitten of niet gaan zoals je graag zou willen, kun je gelukkig zijn.
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Iago » za 09 november 2013, 10:07

Wat is eigenlijk jouw punt in deze?
Zoekend naar woorden om geluk te beschrijven staan daar toch een paar hele sterke zaken in.
Je hebt het prominent in je onderschrift staan, vandaar.
Volgens mij is er een groot verschil tussen gelukkig zijn en geluksmomenten. En ook worden die 2 nogal eens door elkaar gehaald...

Een concert kan volgens mij absoluut een geluksmoment zijn. Maar hangt je geluk af van dat concert? Nee, maar het draagt er wel aan bij.
Toch nuanceren: Het concert draagt niet bij aan mijn geluksgevoel. Het kan leuk zijn, indrukwekkend, meeslepend, overweldigend, en dat allemaal ook nog een keer de negatieve kant op. Einde van de dag is het gewoon een leuke dag.

Het gevoel tijdens het concert waar ik naar verwijs was een resultaat. Vele levenslijnen kwamen samen, en zomaar ineens had ik een relevatie, een out of body experience, en dat bij een band waar ik verder niet veel mee heb.
Waarom het me zo bijgebleven is? Daarin volg ik de redenatie van Jippie. Er zit een hoop sores achter. Dat begint bij mezelf als klein ventje, de doelen die ik gesteld heb en dat kwam daar allemaal samen. Shut your eyes and sing to me, zo simpel kan het blijkbaar zijn.

Soms heb je een draai om je oren nodig om te kunnen zien wat je hebt, te kunnen waarderen. Dat daar een miljoeneninvestering voor nodig is, maakt me dan wel weer nederig en daar kan ik nog wel kribbig om worden, het moet toch ook voor minder kunnen?

Iedereen maakt ellende mee, en er zijn geen gradaties van 'erg'. Hoe je er mee omgaat is wat je, in mijn ogen, als mens definieert. En dat bepaalt dan weer of je gelukkig kan zijn.

Iago.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » za 09 november 2013, 10:13

@Jippie
Dus?

Betekent dat dat je niet kan leren van kleine dingen te genieten?
Dat het niet anders kan worden?

Wat ik me afvraag... Wat wil je daar eigenlijk mee zeggen?
Niets is vanzelfsprekend. Dat weet toch iedereen?
En als je kunt genieten van kleine dingen wil dat niet zeggen dat je bevoorrecht bent, maar gewoon dat je op een andere weg zit...

Ook als dingen tegen zitten of niet gaan zoals je graag zou willen, kun je gelukkig zijn.
Er zit geen scheidslijn tussen; nu ben je gelukkig / nu ben je ongelukkig
In dat "50 tinten grijs" gebied kun je alle kanten op uiteraard.
Geluk wordt wel vaak als vanzelfsprekend gezien en bij ongeluk vragen we ons meteen af; Waarom??

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » za 09 november 2013, 11:10

@Jippie, ik dacht aan een olifant .

edit: fout linkje
Laatst gewijzigd door Mar op za 09 november 2013, 16:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » za 09 november 2013, 11:44

@iago:

inderdaad. ik dacht even dat je suggereerde dat hetgeen ik postte niet in overeenstemming was met het onderschrift.

het is de Holsteetoon die ik wil vatten maar ik ben helaas een luizige muzikant...


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten