Gelukkig zijn

Treed binnen in onze Shespot Leeszaal en zoek een fijn plekje om al die mooie, bijzondere, leuke, interessante, tijdloze en informatieve topics nog eens door te lezen.

Moderators: Oceann, Neena, Xenia, JanWbr

Lichtje
Berichten: 3295
Lid geworden op: wo 20 maart 2002, 2:01
Locatie: Belchic

Gelukkig zijn

Berichtdoor Lichtje » do 07 november 2013, 0:04

Zo. Gelukkig zijn. Naar aanleiding van mijn reactie in het topic 'Seksuele biografie', kwamen er enkele reacties. Eentje daarvan ging over dat "ik ben niet ongelukkig"-zijn.

RS vond dit te vlak, ik quote even
Ik reageer omdat ik het laatste citaat van je zo vlak vind. En misschien heb ik het helemaal mis maar past dat bij je? "Het is wel goed zo. Ik ben niet ongelukkig" is te weinig voor jou, niet ongelukkig-zijn is niet genoeg voor je. Jij moet gelukkig zijn! Kop omhoog, recht je schouders, tel je zegeningen, staat open voor wat je gelukkig kan maken en weet dat je niet hoeft te zoeken om te vinden!
Nu, ik heb hierover zitten nadenken. Ik had dan ook tijd, want van het stilstaande verkeer vandaag werd ik toch ook niet vrolijker. Laat staan van het gezemel op de radio.

Gelukkig zijn dus. Alleen, ik geraak er niet zo goed uit.
Want wat is dat, gelukkig zijn?
Hoe definieer je dat?
Wanneer ben je gelukkig?
En hoe hou je dat gevoel dan vast?

Kijk, ik kan voor mezelf een aantal momenten aanduiden waarop ik duidelijk gelukkig was. Veel van deze momenten situeren zich ergens op een festivalwei.
Zo was daar bijvoorbeeld dat ongeloofelijke prachtige concert van Elbow in Werchter. Magisch is meer het woord. Even van de wereld, even in die cocon die muziek heet, en daarvan ten volle genieten. En telkens ik Elbow nu hoor, wordt het weer even warm binnenin. Een geluksmoment van een goed uur, met nog wat uitlopers.

Maar ik heb natuurlijk niet elk uur een concert van Elbow of iemand anders om van te genieten, om gelukkig van te worden.
Maar, het is niet omdat ik niet ongelukkig ben, dat ik ook niet gelukkig zou zijn. Het is niet of of. Het is meer een soort van gradaties. Een gradatie in gelukkig zijn, gaande van niet, tot supergelukkig. En daartussenin dan de middelmaat. Gewoon. Niet het ene, niet het andere.
Het hoeven voor mij ook niet altijd extremen te zijn. Want in extremen, daar ga ik mij in verliezen. En als ik mezelf in iets verlies, dan verlies ik ook de controle over mezelf.

In ieder geval: mijn geluksgevoel gevat in een youtube-filmpje:
Lippy kids on the corner again
Lippy kids on the corner begin settling like crows
And I never perfected that simian stroll
But the cigarette scent, it was everything then

Do they know those days are golden?
Build a rocket boys!


Hoe zit dat bij jullie?
Wanneer zijn jullie gelukkig? En ervaren jullie dat dan ook zo? En ben je dat dan altijd?
Brand los!
niets aan toe te voegen...

Gebruikersavatar
Carina
Berichten: 9547
Lid geworden op: za 17 juli 2004, 12:21
Locatie: Zuid- Holland

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Carina » do 07 november 2013, 0:18

Mooi onderwerp, Lichtje. :)

Gelukkig zijn dus. Alleen, ik geraak er niet zo goed uit.
Want wat is dat, gelukkig zijn?
Hoe definieer je dat?
Wanneer ben je gelukkig?
En hoe hou je dat gevoel dan vast?
Ik denk dat voor iedereen gelukkig zijn iets anders betekent. Ieder zal z'n eigen definitie daar voor hebben...
Ik vind jouw opmerking over niet ongelukkig zijn, helemaal niet te weinig. Want is ongelukkig niet het tegenovergestelde van niet ongelukkig?
Zelf denk ik aan tevredenheid als ik aan geluk denk. Dat is dan het eerste wat in me opkomt. Tevreden zijn met wat je hebt of hoe je bent. Er warm van binnen van kunnen worden.
Dat betekent niet dat als je iets hebt in je leven waarmee je niet tevreden bent, je niet gelukkig kan zijn.
Gelukkig zijn ben je nooit voor 100% in je leven, denk ik.

Als ik naar mezelf kijk, ben ik met heel veel dingen blij, tevreden, gelukkig. Maar dat betekent niet dat er geen dingen zijn die ik anders zou willen zien. M'n gezondheid, m'n familiegebeuren... Toch vind ik mezelf een gelukkig mens. Want ik heb mensen/dieren/dingen in m'n leven die me toch dat gevoel van geluk kunnen bezorgen.

Het gevoel vasthouden lukt niet altijd. Maar misschien is dat goed. Tenslotte zeggen ze niet voor niets: geen pieken zonder dalen.
Als je 24/7 gelukkig bent, is het gewoon geworden. Is het dan nog geluk? Ik weet het niet. Ik denk het niet...
I'd rather be hated for who I am than loved for who I am not

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » do 07 november 2013, 2:19

Gelukkig zijn voor mij is kunnen meebewegen met de stroom zonder te verdrinken. Soms is de stroom woest en wild, soms speels en vriendelijk, soms kalm en saai. Om met al die verschillende ervaringen te kunnen voelen dat het goed is zoals het is, is voor mij geluk. Verdriet mag daar dus ook deel van uitmaken, omdat ook dat goed is zoals het is en soms nodig is om weer verder te kunnen.

Geluk is vooral ook durven geloven in niks moeten, niet van mezelf en niet omdat een ander vind dat ik iets moet of zou moeten. Moeten maakt gek. Je mag of kunt ergens voor kiezen, maar die keuze zelf kunnen en mogen maken, is geluk voor mij.

Kortgezegd: de mogelijkheid tot zelfbeschikking en zelfregulering ervaar ik als geluk. Het durven voelen en uiten van die gevoelens met dierbaren of in een zelfgekozen sociale omgeving, is een nieuw verworven geluk sinds enige jaren en daar komt alles uit voort wat mij betreft.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

Laars
Berichten: 1739
Lid geworden op: za 03 april 2010, 15:49
Locatie: Noorden

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Laars » do 07 november 2013, 2:56

Wat is geluk? Ik weet het niet goed, maar vanmiddag werd ik warm, zoals Carina schrijft.
Mijn toch wel wat oerstoere friese zoon van 19 jaar feliciteert mijn vader en geeft hem daarbij twee lieve zoenen op de wang. Ik zag mijn vader glunderen en hij werd een poosje stil, keek met een zachte glimlach. Dat zijn van die onverwachte warme sneeuwvlokjes, voor altijd in mijn cortex gekerfd

Laars, dol op stoere mannen met een tedere blik
Onze eerste kus was in de schuur, hij miste mijn mond en raakte de muur.

Iago
Berichten: 2634
Lid geworden op: di 20 augustus 2002, 1:01
Locatie: Mary's place, waitin'on a sunny day

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Iago » do 07 november 2013, 10:24

Poeh... Een naakt in de menigte topic :shock:
Gelukkig ben ik een hork, dus om mijn naaktheid te bedekken hul ik me as usual in quasi nuchtere benaderingen.

Gisteren was ik intens gelukkig. En even later intens verdrietig. Blijft deze me bij? Ik heb geen idee, dat zal de tijd leren.

De festivalwei is voor mij ook een memorabele, alleen in mijn geval was het Snow Patrol. Geflankeerd door mijn zoons overspoeld worden: Shut your eyes and sing to me.

Ik lees graag, veel en gevarieerd en wat voor mij heel herkenbaar was is het boek Flow van Mihaly Csikszentmihalyi. Daar herken ik me in, en ik maak er gebruik van in tijden dat het minder meezit dan je zou wensen.

Los daarvan denk ik dat mijn grote kracht is, dat ik geleerd heb te genieten van waar mijn voeten staan. Dat is nogal een weg geweest, en ik moet mezelf soms hard om de oren draaien om er naar te kijken..

Iago

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 07 november 2013, 14:05

Gossie. Lichtje start een topic nav mijn reactie. Daar word ik gelukkig van. Er staat wel een kameel van een schrijffout in het citaat. Daar word ik dan weer ongelukkig van.:wink:

Eerst en vooral: mijn reactie (waar ik achter sta) in het andere topic is in een opwelling geschreven. Het is niet uitgewerkt en niet sterk verwoord.

Beste Lichtje, wat mij betreft, "moet" niks, niemendal, nul, nada en rien de knots. In mijn posting in het andere topic bedoel ik in essentie dat je ontvankelijk moet zijn voor geluk. Dat je ook een zekere ambitie moet hebben, je geluk moet "grijpen".
In je posting lees ik dat je geluksmomenten ervaren hebt, vooral op de weide maar ook daarbuiten. Dan weet je ook wat geluk is, neen?
Een definitie kan ik je niet geven, ik weet wat geluk is als ik het voel. En voor mij is geluk veranderlijk. Ik kan mij daarvoor openstellen. Ik kan gelukkig worden van een staalblauwe lucht op een zonbelovende zomerochtend en van de avondzon die in 50 tinten oranje (héhé) in de Noordzee verdrinkt. Fantastisch lekker eten en drinken met een fijn gezelschap kan me doen zweven. Ik word graag en gemakkelijk ontroerd, vind daar dikwijls een zeker geluk in. Ik ervaar puur en onversneden geluk wanneer ik 's nachts na een occasioneel cafébezoek thuiskom en mijn lieve, slapende kindjes een kusje en een kruisje geef. Vooral nadat ik samen met de vrienden gefantaseerd heb over hoe we onze jengelende, ruziemakende, krijsende, gekmakende mormels op de meest drieste en barbaarse manieren stil krijgen... Ik denk ook aan de film La vita e bella die laat zien hoe positivisme bijdraagt aan een geluksgevoel.
Hoe hou je een geluksgevoel vast? Misschien zoals in de moeder/dochter/zandparabel: een schaaltje maken met je handen ipv het zand in een hard knijpende vuist te grijpen? Ik ben akkoord met Carina als die stelt dat altijd 100% gelukkig zijn onmogelijk is. Gelukkig zijn: voor mezelf is dat even achterom kijken en een balans opmaken. Daarbij kunnen kleine, korte geluksmomenten zwaarder doorwegen dan hele suffe dagen, weken... Op de "geluksschaal" van 1 tot 100 geef ik mijzelf ....

Ik ben niet akkoord met "...is ongelukkig niet het tegenovergestelde van niet ongelukkig".
Niet ongelukkig is de afwezigheid van ongeluk(sgevoelen) en is monotoon, vlak. Het is noch pieken noch dalen. Lichtje, kan jij je een leven zonder muziek voorstellen? Het is ook hetzelfde als tevreden zijn. Het is heel aangenaam als iedereen tevreden is in het leven. Peis en vree voor iedereen, joepie, maar voor mij ook te vlak. Gelukkig zijn is een piek. Een piek afdalen hoeft niet noodzakelijk synoniem te zijn van "in het ravijn storten", dat kan maar hoeft niet noodzakelijk.

Ook de geluksdefinitie van Twijg is niet de mijne, is voor mij ook te vlak. Maar ieder mens is anders en heeft zijn eigen geschiedenis, zijn eigen verhaal, zijn eigen weg die zij/hij gaat. En in overwinningen schuilt dikwijls een geluksgevoel. Zelf heb ik een droom: ik wil een marathon lopen. Ik ga daarvoor afzien als de beesten maar kan mijn geluksgevoel al voorstellen wanneer ik over de eindstreep ga.

Iago en Laars, in de door jullie beschreven momenten kan ik mij heel gemakkelijk inleven. Je hoeft inderdaad niet elk (on)geluksmoment heel sterk te kunnen herinneren. Als er maar wat plaats op je harde schijf is om er een aantal te schrijven en vervolgens misschien wel te overschrijven. Sterk, Iago, hoe je kan genieten van waar je voeten staan. Gelukkig heb je dat geleerd.

Ik lees graag dat elke poster tot nog toe geluksgevoelens ervaren heeft. Ik wens allen alle geluk van de wereld toe.

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » do 07 november 2013, 14:20

Ik ben niet akkoord met "...is ongelukkig niet het tegenovergestelde van niet ongelukkig".
Niet ongelukkig is de afwezigheid van ongeluk(sgevoelen) en is monotoon, vlak. Het is noch pieken noch dalen.
En daar ben ik het dus niet mee eens.

Gelukkig zijn zit in de kleine vanzelfsprekende dingen en daarom is geluk vaak zo gewoon. Je vrij voelen en lichamelijk en geestelijk gezond zijn draagt er veel aan mee. Je komt er pas achter hoe gelukkig je eigenlijk was als je die dingen niet meer hebt.
De opmerking "ik ben niet ongelukkig" is dus een heel plausibele constatering dat je eigenlijk wel gelukkig bent. Er zijn altijd wensen en dromen.
En natuurlijk zijn er memorabele pieken die tot euforie kunnen leiden of emoties, maar het doorsnee gelukkig zijn kabbelt volgens mij gewoon rustig door in ons leven.
Hoewel ik wel in de krant lees dat van alle Europeanen de Nederlanders het depressiefst zijn. Een poos geleden stonden we nog in de top 4 van meest gelukkige landen ter wereld...wats kebeurt?

Van muziek en festivals word ik overigens niet gelukkig. Een partij pokkeherrie in een blubberwei wat door iedereen versmeerd wordt achtergelaten bezorgen mij alleen maar rijzende nekharen. Doe mij maar de stilte in de natuur.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 07 november 2013, 14:49

Ik ben niet akkoord met "...is ongelukkig niet het tegenovergestelde van niet ongelukkig".
Niet ongelukkig is de afwezigheid van ongeluk(sgevoelen) en is monotoon, vlak. Het is noch pieken noch dalen.
En daar ben ik het dus niet mee eens.

Gelukkig zijn zit in de kleine vanzelfsprekende dingen en daarom is geluk vaak zo gewoon.

Akkoord.

Je vrij voelen en lichamelijk en geestelijk gezond zijn draagt er veel aan mee.

Akkoord.

Je komt er pas achter hoe gelukkig je eigenlijk was als je die dingen niet meer hebt.

Mmhhh, volgens mij denk je dan eerder: eigenlijk had ik toen gelukkig moeten zijn. Maw, een bewust gevoel van geluk had je dan niet. Op het eigenste moment zei je niet: ik ben gelukkig. Neen, je was niet ongelukkig.

De opmerking "ik ben niet ongelukkig" is dus een heel plausibele constatering dat je eigenlijk wel gelukkig bent. Er zijn altijd wensen en dromen.

Wensen en dromen... hebben heel veel ongelukkige mensen ook, hoor.

En natuurlijk zijn er memorabele pieken die tot euforie kunnen leiden of emoties, maar het doorsnee gelukkig zijn kabbelt volgens mij gewoon rustig door in ons leven.

akkoord.

Hoewel ik wel in de krant lees dat van alle Europeanen de Nederlanders het depressiefst zijn. Een poos geleden stonden we nog in de top 4 van meest gelukkige landen ter wereld...wats kebeurt?

Van muziek en festivals word ik overigens niet gelukkig. Een partij pokkeherrie in een blubberwei wat door iedereen versmeerd wordt achtergelaten bezorgen mij alleen maar rijzende nekharen.

Je wordt dus ongelukkig ervan?


Doe mij maar de stilte in de natuur.
We verschillen van mening. Dat kan natuurlijk. Zal ik je veel geluk wensen of veel niet ongeluk?

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » do 07 november 2013, 14:56

Aangezien ik in een kwetsbare doelgroep zit..(Nederlander :shock: ) wens me dan maar toe dat ik niet ongelukkig wordt, dan ben ik tevreden. :)


Dingen hebben tijd nodig, ook de zoektocht naar geluk. Het is een reis vanuit je hoofd naar je hart. En soms ben je lang onderweg.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 07 november 2013, 15:04

[quote="Jippie...
Van muziek en festivals word ik overigens niet gelukkig. Een partij pokkeherrie in een blubberwei wat door iedereen versmeerd wordt achtergelaten bezorgen mij alleen maar rijzende nekharen. Doe mij maar de stilte in de natuur.[/quote]


Dank je wel, Jippie, voor een gelukzalige herinnering die je me net bezorgt:
1990 of 1991. Werchter. Wij zijn er met een bus schooljongens. Op de wei regent het oude wijven. Red Hot Chili Peppers beginnen hun optreden. Flea ontbloot zijn kont en roept: throw some mud. More mud! Een halve wei maakt lange glijbanen in de modder. Op de bus bekijkt de chauffeur ons zuur: "Al wie onder de modder zit, kleren uit!" en wij in onze slip naar huis.

Gelukzalige herinnering! thnx jippie en prettige reis

Gebruikersavatar
Jippie
Berichten: 3000
Lid geworden op: wo 16 juli 2003, 22:51

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Jippie » do 07 november 2013, 15:12

Ach, zo hebben we allemaal onze kinderkraam mee gemaakt,
Biergooien bij Normaal, drie dagen doof zijn na een concert van Black Sabbath, en meejoelen met Peter Byford.."are there some fucking discofans over here?"... leuk om mee te maken, ben ik daar gelukkig van geworden.. nee, natuurlijk niet.
Voor geluk moet je veel dieper, dan moet je eerst jezelf ontmoeten, en dat kan alleen maar in stilte. Niet in de pestherrie op modderveldjes.

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 07 november 2013, 15:16

waarvan akte.

RS, blij en gelukkig met het jongetje in zichzelf,

Mar
Berichten: 1392
Lid geworden op: ma 27 maart 2006, 23:22

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Mar » do 07 november 2013, 15:56

Geluk op een weide of op een doodstille heuveltop of gewoon thuis.


Lichtje,

Ik weet nu dat ik het gevoel niet vast weet te houden. Momenten van intens geluk herinner ik me, het herinnert mij. Mijn angst is deze herinneringen en dat besef van vermogen tot geluk te verliezen zonder inruil voor een serene, geruststellende leefomstandigheid met kansen om geluk opnieuw te ervaren of vorm te geven. Dat lijkt me afschuwelijk deprimerend en uitzichtsloos.

Zelf heb ik baat bij goed te beseffen dat ik gelukservaringen ken (of heb), en dat die vaak, niet altijd, hun oorsprong vonden in het kleine, vaak dicht naast ontroering liggend. Dat houdt het eenvoudig.
Geluk, of de gelukservaring, in het bereikbare kunnen vinden en ervaren en die bereikbaarheid kunnen onderhouden zie ik als een aan te bevelen manier om door mijn, of het, leven te gaan.
Voor mij, zowel in mijn beleven als in mijn visie op geluk, staat geluk in wisselwerking met het vele dat er is. Thema's als kunst, liefhebben, de natuurervaring zijn voor mij cruciaal daarin, met in het centrum re-ligare: (mij) verbinden, van wát ook maar.
Het ligt misschien dicht aan tegen zingeving. Maar áls ik me gelukkig voel, is de vraag naar zingeving ver van me. Misschien dat ik daarom mijn geluk zoek: mét geluk ben ik een ander mens, zinloos wellicht, maar zónder vragen.
Laatst gewijzigd door Mar op do 07 november 2013, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Samen lopen door omstandigheden

Gebruikersavatar
Twijg
Berichten: 926
Lid geworden op: za 07 september 2013, 2:43

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor Twijg » do 07 november 2013, 16:42

We doen met zijn alleen veel te ingewikkeld over geluk. Het najagen ervan maakt per definitie ongelukkig, want je ziet het geluk niet meer in je eigen nabijheid. En RS, tevreden zijn is vlak???? No way,het is een ware kunst om tevreden te zijn met less is more wat mij betreft. Dat is de hoogste piek die iemand kan bereiken in geluk.
Man cannot remake himself without suffering, for he is both the marble and the sculptor.
A.Carrel

runningslim
Berichten: 3668
Lid geworden op: di 03 september 2013, 14:32
Locatie: vlaanderen

Re: Gelukkig zijn

Berichtdoor runningslim » do 07 november 2013, 18:00

We doen met zijn alleen veel te ingewikkeld over geluk. Het najagen ervan maakt per definitie ongelukkig, want je ziet het geluk niet meer in je eigen nabijheid. En RS, tevreden zijn is vlak???? No way,het is een ware kunst om tevreden te zijn met less is more wat mij betreft. Dat is de hoogste piek die iemand kan bereiken in geluk.
Geluk is mi geen dol everzwijn dat dringend neergeschoten moet worden. "Najagen" klinkt zo... pejoratief? Achter geluk aangaan, geluk zoeken maakt je niet per definitie ongelukkig! Allicht vat ik de juiste toon niet als ik stel dat tevreden zijn vlak is. Want ik ben akkoord met je als je zegt dat tevreden zijn een ware kunst is. In sommige gevallen gaat less is more zeker op evenwel niet altijd.

ter overpeinzing:

ik ben tevreden dat ik in een goed bed slaap, dat ik een lekkere douche neem, dat ik me met kwast en zeep scheer, dat ik m'n pak en das aandoe, dat ik 's morgens een grijze boterham met kaas en tomaat eet, dat ik vrouw en kindjes kus en 100m verder naar mijn werk stap, dat ik er soms gedreven werk maar ook dikwijls op shespot zit, dat ik 's avonds kindjes ophaal uit opvang, soms ga winkelen met ze, eten begin te koken, evt badje geef, beetje met ze tv kijk, en nadat vrouw en ik ze in bedje hebben gelegd, beginnen we ons huis op te ruimen. Ik kijk eens op mijn bankrekening en joepie, werkgever schrijft netjes mijn loon over. Dat stemt mij allemaal tevreden hoor en als ik het niet had, zou het mij misschien ongelukkig maken, waarschijnlijk zelfs. En toch is mijn stelling dat ik NIET SPECIAAL door dit alles gelukkig word. Mijn geluk ligt daar wel voor een stukje in maar ook in andere dingen: heel veel kleine dingetjes (zoals bvb kindjes samen zien spelen, samen eten en vertellen en gekken...) en grote dingen.

Beste mensen, ik vind niet de woorden om precies te beschrijven wat ik bedoel. Is er iemand die de toon van mijn muziekstukje vat en het in mijn plaats kan verwoorden? Ik kan haar of hem misschien gelukkig maken met mijn welgemeend applaus?

RS die graag op grote hoogte zweeft


Terug naar “Leeszaal”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Morna en 10 gasten